Hilleberg Allak eller Staika?

Hej!
Nu skulle jag vilja få lite tips å råd.
Kanske lite i fel forum, men ändå inte. Som ni säkert förstår av frågan så är jag i köpa-tält-tankar.
Tältet är tänkt att användas i samband med paddelturer i första hand. Tälten skiljer sig inte mycket åt i pris, så det är knappast avgörande. Det skiljer lite i storlek, vikt och styrka på väv. Utöver det så verkar de vara snarlika.

Så till frågan. Vilket av dessa tält är att föredra? Allak eller Staika?

Mvh.

Peter/tideracebloggen

Kan bara säga att jag är mkt nöjd med mitt Allak använder det uteslutande vid paddling!
Tycker att det är spännt å tyst i blåsten trots den tunnare/lättare duken vilket inte mitt Kaitum(tunneltält) var så där bytte jag ut det mot Keron, som har den tjockare duken/bågar!

/Janne

Jag är grymt nöjd med mitt Staika som jag använt för paddling i många år. Men idag skulle jag nog ändå välja ett Allak (eller ett ännu lättare tält), den extra vikten och volymen på Staika tar emot att bära på eventuella fjällturer. Enda nackdelarna med Staika som jag sett är att det alltid droppar in vatten i innertältet när man ska krypa ut vid regn, att sömmen mitt under tältet började läcka efter ett antal år (de gamla årsmodellerna var inte tejpade, det är de nu), och att det inte går att stänga dragkedjorna nog mycket för att hålla myror ute när man tältar på korkade ställen :) En av de stora fördelarna med båda tälten är att man får en ingång och absid var som man kan sitta och fixa i utan att krypa över varandra.

mvh

/Håkan

Haha,,, ja du vet ju redan min åsikt i frågan men drar en repris här så kanske någon kommer med nåt argument jag inte tänkt på.

Om du nu INTE ska bära på ryggen, vandra, skida etc. utan nu ser det som ett rent paddeltält ja... Varför då betala 100 kr mer för 0,8 kg mindre vikt? Och på köpet få 10 cm smalare och 5 cm lägre innertält ihop med 5 cm smalare absid... De där centimetrarna är guld värda när man kurar i tältet i skitvädret, speciellt 5 cm på höjden betyder rätt mkt. när man ska kränga på/av kläder i skitväder.

0,8 kg betyder en hel del om man bär men inget lastat i kajaken. 0,8 kg när du paddlar betyder bara tunnare tyg, smalare bågar och lite mindre yta att bre ut dig på. Vad skulle fördelen vara med det för den som transporterar sitt tält i kajak? Om valet står mellan dessa två tält så torde väl Staika vara det självklara valet för den som inte bär sitt tält medan Allak blir ett naturligt val för den som både ska paddla OCH bära ibland.

Saivo köpte jag.

Då finns det plats för ungarna oxå. Det är specat för 3-pers.
Vid vandring blir det lite tungt, men det räcker till många. Jag räknar med att inte kunna slita ut det, trots att det blir en hel del turer av olika slag under året
/Peter

Man tackar för tipsen.

Nu hoppas jag bara på att det ska finnas tält på mässan så att man kan klämma och känna lite.

Peter/tideracebloggen

Jag har varit mycket nöjd med Staika (sista årsmodellen av den äldre varianten), men skulle jag köpa ett tält nu skulle jag troligtvis välja Allak. Helst skulle jag ta Staika i samma material som Allak, dvs inte kompromissa med storleken men kompromissa med slitstyrkan hellre än med vikten. Skulle jag tälta ensam skulle jag välja Soulo för ensam ryms jag i den, men sparar vikt och hittar lättare tältplatser.

Jag använder tältet enbart för paddling men trots det är det viktskillnaden mellan Staika och Allak som avgör. Det är en myt att vikten inte betyder nåt i paddlingssammanhang. Har du en kajak som bär all den utrustning du behöver oavsett vad utrustningen väger har du sannolikt för stor kajak. Då känns kajaken som en båt och inte som en kroppsdel som den borde. 0,8kg kanske inte är mycket, men räknar du samma procentuella viktbesparing på hela din utrustning så har det en enorm inverkan på vilken kajak du kan välja, och kajaken ska ju i mån av möjlighet anpassas till paddlaren och inte till utrustningen. Vikten har betydelse både då du paddlar och då du hanterar kajaken lastad på stranden. Orkar jag inte lyfta min fullt lastade kajak är den på tok för tung, och lyfter jag ut mina två 4 liters vattensäckar ska jag ensam orka bära resten från stranden till tältplatsen i hygglig terräng. (Absidernas betydelse minskar då jag kan ha kajaken nära tältet, och av väder- och bekvämlighetsskäl vill jag inte tömma och lasta kajaken i onödan för att få den till och från tältet.)

Nallo

Vill bara krångla till det ytterligare.
Mitt förslag är Nallo. Tältet är mycket lätt och har gott om plats både i absider och innertält, använder det alltid när jag är ute själv. En stor fördel med att ha stor golvyta är att det alltid går att hitta en sjön sovplatts efter att tältet är rest, det är bara att flytta runt sitt liggunderlag tills man ligger bra. Har också ett Solo men använder det aldrig då jag tycker det är för trångt och nästan lika tungt som Nallo. Tältet är lätt att resa och jag har inga problem med att få fast det mot underlaget. När vi är två + hund plockar jag fram mitt Keron 4 som är ett kanontält. Har funnits i mina ägor och användts flitigt i mer än 15 år.

Jag underviker i möjligaste mån att tälta på klippor, tycker det är så himmla hårt att ligga på. De få gångerna jag varit tvungen har det aldrig varit några problem att hitta något att fästa linorna i.

Har tillbringat en hel del semestertid i tält oftast i fjällen, både sommar och vinter i alla tänkbara väder. På senare år har det blivit en del i Bohusläns skärgård. Jag har aldrig velat byta ut mina tunneltält mot kupoltält. Som jag ser det är tunneltälten lättare, större utrymme med rejäla absider och enklare att resa. Kupoltältens enda fördel är att dom är självstagande. Jag kan ser inte att det är något man har behov av. Skulle nog inte vilja lämna mitt tält ståendes löst på en klippa utan att fästa det i något om inte det är helt vindstilla

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajaEve Reval mini liten sittbrunn eller liknande? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg