Hg

Då var det dags att byta kran soch kjedja igen...mycket chinsuck blir det.

Tittade på nya grejer i an affär där försäljaren påstod att tex HG50 är bättre än HG80. Att dömma av priset så är det precis tvärtom, dvs att HG50 är billigare och inte lika slitstarkt än HG70 eller så.

Någon i församlingen som kan reda ut begreppen? Bortsett från vikten på de dyrare grejorna vad är det egentligen som är skillnaden? Är det värt säg 200 spänn extra för en krans och en hundring extra för en kjedja? vad vinner man?

Dags att beställe grejor, men vad...hmm

Vi snackar om en XT växel med 9-delat bak


R
 
Nej jag menar HG....Låt säga att du skall köpa tex en kjedja så finns den tex i HG50 eller tex HG70 eller så, men vad innebär det egentligen.

Min gissning är att det dels är vikten man betalar för , men även kanske för slitstyrkan. Men är det rena prastandaskillnader? Tex Går växlingarna smidigare med en XT kasett och kjedja än ´motsvarande dito av låt säga HG50?

R
 
Shimanos MTB-grupper finns i ett antal olika "nivåer":

XTR - Top of the line, bleeding edge. Lätt, senaste tekniken och dyrt. Delarna för dig som vill skryta om din stora plånbok eller sponsrade tävlingsåkare som jagar sekunder.

Saint - Freeride, kraftigare prylar som ska tåla mer misshandel.

Deore XT - Svenssonlyx, för den som vill ha bra prylar men inte betala för det dyraste.

SLX - Det nya namnet på gamla LX, se nedan.

Deore LX - Funkis prylar men i ett konstigt mellansegment. De som vill ha bra prylar köper XT och de som vill komma billigt undan köper Deore.

Deore - Helt OK delar som gör sitt jobb utan att kosta skjortan.

Alivio - Budgetsortimentet för de som verkligen inte vill betala för sig.


Utvecklingen börjar på XTR-nivå, där införs den senaste tekniken först. Nästa generationsskifte överförs det till XT, sen LX osv.. Men de omdesignas var gång, det som säljs som XT idag är inte förra årets XTR rakt av.

Pratar man vikt är så gott som alltid XTR lättare än XT som är lättare än LX osv., det är helt enkelt mer eller tyngre material i de lägre nivåerna. Detta får så klart en påverkan på hållbarhet och hur länge prylarna håller. Ofta är de större dreven fram i XT och XTR gjorda av aluminium medan Deore har dem i stål. Så kör man mycket i lera kommer ett Deore-drev vara betydligt längre än ett XT-dito, de tål slitage bättre.

Ytbehandling är ett annat område där man kan spara pengar, de lägre komponentnivåerna har sämre ytbehandling. En XTR-kassett är t.ex. krompläterad medan en Deore är nickelpläterad. Kromet är hårdare och sitter kvar längre, alltså rostar delarna inte lika lätt.

En annan aspekt som främst gäller kassetter är hur själva kassettstommen är konstruerad. På en del high-end kassetter sitter dreven löst i förhållande till varandra, det gör att det smala drevet ensamt kommer överföra all din trampkraft till navets body. Om bodyn är gjord av något annat än stål (vilket är vanligt för att spara vikt) är sannolikheten stor att drevet kommer börja äta sig in i bodyn. I extremfall "svarvas" ett spår runt bodyn och drevet börjar slira, i många fall förskjuts drevet bara lite grann och att sedan plocka av kassetten blir svårt.

Men förvarar man sin cykel inomhus (vilket man så klart alltid gör av stöldriskskäl) rostar det inte ändå, iaf. inte om man sköter om drivlinan - dvs. håller den ren och kedjan smord på insidan (torka bort oljerester när du oljar kedjan).


Så till din fråga om funktionen, växlar Deore sämre än XTR? Förmodligen, den senaste tekniken sitter som sagt på de dyraste nivåerna. Men sannolikt växlar Deore tillräckligt bra för de allra flesta.

Att byta kassett, kedja och klingor (dreven fram) är enkelt men kräver tre och ibland fem specialverktyg:

Kassettavdragare 50,-: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=79664
Kedjepiska för att hålla kassetten stilla när låsbrickan skruvas bort 40,-: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=84670
Kedjebrytare för att korta ned den nya kedjan 80,-: http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/pro-kedjebrytare-7_8_9_10-d.html
Ibland behövs även en specialnyckel för att hålla emot bultarna som håller fast klingorna på vevpartiet 35,-: http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/parktool-cnw2-drevbultsverktyg.html
Du kan även behöva avdragare för att få av vevpartiet från vevlagret, de flesta moderna vevpartier går dock att demontera utan. Kan inte tala om vilken sort du behöver utan att veta vilket vevparti du har. Vanligt är fyrkants och den avdragaren finns på Biltema för 50,- och funkar tillräckligt bra ( http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=79613 ).

Delarna köper du från Tüskland eller England, två vanliga butiker är http://www.bike-discount.de/?lg=en och http://www.chainreactioncycles.com/ men du kan hitta fler här: http://happymtb.org/forum/butiker/ Prisskillnaden mot din cykelbutik täcker lätt kostnaden för verktygen...

Hur man gör de olika momenten kan du läsa om här http://www.parktool.com/repair/ klicka runt så hittar du nog det du behöver veta. Kolla särskilt hur man kortar kedjan för jag misstänker den du har idag kan vara för lång, det är en vanlig orsak att man får "chain suck", dvs. att kedjan följer med dreven fram.

Ett utmärkt sätt att förlänga livslängden i drivlinan är att köpa flera kedjor och sedan byta typ var 30:e timme. Jag har tre olika som får gå 30 h vardera, när alla suttit på en gång gör jag en grundlig rengöring och börjar om igen. Kedjan slits mest och blir längre, det sliter ned dreven och skapar på sikt "hajfenor" på klingorna. Det gör dem till hakar som inte vill släppa loss kedjan i underkant, chain suck...

Chain suck kan också bero på att klingorna sitter för långt in mot kedjestaget, har du ett Hollowtech II-vevlager eller motsvarande kan det gå att montera en till distans på högersidan om vevlagret och därmed få ut dreven lite. Det finns även små prylar att montera på kedjestaget som sticker ut strax bakom dreven, dessa petar av kedjan från klingan så den inte följer med upp och fastnar i ramen. Googla på "chain suck device" så kan du hitta lite bilder, borde gå enkelt att bygga en själv om man är lite händig.


Vad ska du då köpa för delar? SRAM-delar så klart! ;)
 
Tack för utredningen, men det visst jag redan utan min fråga var ju hur HG-numret påverkar prestanda och kvalitet.

Ett konkret exempel.
En kjedja har HG-nummer 50 (HG-50) och en annan har HG-80.

Vilken av dessa håller längst och vad är skillnaden i prestanda om det finns någon?

R
 
Intressant

frågeställning.

Det som verkligen gör skillnad i livslängd är heltäckande kedjeskydd men det finns ju inte vad jag vet till kedjeväxlar.

Bra artikel http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_chain

Borde finnas tester av livslängden mellan olika kejdor. Nån som sett en sådan?

Connexkedjor med den bekväma låslänken tycker jag har funkat bra. Skall man ha tre kejor parallellt kan det vara bekvämt med sådan låslänk (finns flera märken).

Thure
 
"Rostfria" = rosttröga kedjor

är dyrare men om slitstyrkan är bättre vill jag lämna till någon med bättre materialkunskaper.

Thure
 
Enl de tester jag har sett av olika HG-kedjor (HG70, HG90 och DA/XTR)
så är dett ffa ytfinishen som skiljer
Vikt skiljer inte alls och slitstyrka endast marginellt.

Det är säkert riktigt att finishen skiljer, men det finns ju ingen designanledning att tillverka en kjedja med bättre finnsh för utseendets skull så jag gillar att den tillverkas så för att ha bättre egenskaper vid tex växling.

När det gäller kransar skiljer det ju en del i material och därmed vikt. Gissningsvis måste man behandla slitytan rätt rejält på en krans av aluminium, vilket kostar och som direkt återspeglar sig i priset för oss konsumenter.


Men frågar återstår...är det värt 150kr extra i pris mellan en krans av HG 70 (dyrare) än en med HG50. Skillnaden mellan en HG50 krans för ca 300kr och en XTR för 1400 är ju inte befogad annat än får en tävlande gramjägare. Slitagemässigt gissar jag att det inte spela så stor roll vilket material eller behandling slitytan har då närvaron av sand och grus och annat smuts sliter ned grejorna sjukt fort jämfört med motsvarande delar på en gatuhoj.
 
det finns ju ingen designanledning att tillverka en kjedja med bättre finnsh för utseendets skull
Eftersom utseende säljer så finns det tungt vägande komersiella skäl att tillverka enbart för utseendet.

Det är ju en komersiell värld vi lever i,
håller du inte med om det?
 
Tävling Ja, annars nej!

Men frågar återstår...är det värt 150kr extra i pris mellan en krans av HG 70 (dyrare) än en med HG50. Skillnaden mellan en HG50 krans för ca 300kr och en XTR för 1400 är ju inte befogad annat än får en tävlande gramjägare. Slitagemässigt gissar jag att det inte spela så stor roll vilket material eller behandling slitytan har då närvaron av sand och grus och annat smuts sliter ned grejorna sjukt fort jämfört med motsvarande delar på en gatuhoj.
Jag har ställt samma fråga till den cykelreparatör som byter slitdelar på min MTB. Han tycker inte det är värt pengarna att välja de dyrare alternativen, om man inte tävlar, och behöver spara vikt.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg