Here We Go Again

Så var det åter dags igen (eller snarare 25/10), och det börjar ju nästan bli uttjatat. Åter en jägare på älgjakt med lössspringande hund som blir attackerad. Denna gång skadades jägaren svårt och hamnade på sjukhus med punkterad lungsäck och brutna revben.

Det enda som är annorlunda med denna historia är ju att media valde att avstå från att rapportera om det , media har väl sina egna mål med sin rapportering.

http://www.jagareforbundet.se/news/jagare_skadades_svar.asp

En pikant detalj i det hela är vad som hände samma jägare tidigare på dagen:

"Vid dagens första såte släppte jägaren sin älghund. Efter en stund kom hunden rusande tillbaka med en varg i hasorna. Jägaren sköt två skott i luften och lyckades på så sätt avvärja attacken. Jägaren släppte återigen sin hund och upptaget var snart ett faktum"

Jägarkåren verkar ju uppenbarligen ha gott om jakthundar, uppenbarligen gör det inte så mycket om man har ett visst svinn, staten ersätter ju så fall.

Ett hårt liv

Ja shit vad de får lida, de karlar som vågar sig ut i skogen i tjogtal och dessutom beväpnade. Ingen ände på eländet. Antingen finns där rovdjur av vilka stammen är för stor (alltid), eller så finns där djuren man nöjesjagar och därför inte vill ska vara för få, men som tydligen ändå finns tillräckligt många av för att bli överfallen då och då. Var ska detta sluta?

Jag föreslår att vi hägnar in alla tallplantage, och älgarna på dem. Så kan man skjuta genom stängslet, och slipper få sin V70XC nedslabbad med älgmos på lördagkvällen. Det är ju ändå skogsindustrin som föder upp älgen, så vad är skillnaden?

Ja shit vad de får lida, de karlar som vågar sig ut i skogen i tjogtal och dessutom beväpnade. Ingen ände på eländet. Antingen finns där rovdjur av vilka stammen är för stor (alltid), eller så finns där djuren man nöjesjagar och därför inte vill ska vara för få, men som tydligen ändå finns tillräckligt många av för att bli överfallen då och då. Var ska detta sluta?

Jag föreslår att vi hägnar in alla tallplantage, och älgarna på dem. Så kan man skjuta genom stängslet, och slipper få sin V70XC nedslabbad med älgmos på lördagkvällen. Det är ju ändå skogsindustrin som föder upp älgen, så vad är skillnaden?

Det är dags att tillåta jakt från fordon med automatvapen. Situationen har ju blivit helt ohållbar och vi måste sätta jägarnas säkerhet främst.

//J

Men jag vill pâpeka att jägaren uppträdde föredömligt dâ han sköt varningsskott när vargen kom efter hunden.
.
.
.
.
Den elaka halvan av mig tror att han missade och skyller pâ varningsskott :)

Det är dags att tillåta jakt från fordon med automatvapen. Situationen har ju blivit helt ohållbar och vi måste sätta jägarnas säkerhet främst.

//J
Jag glömde just bort att den vanligaste dödsorsaken vid jakt (väl?) är vådaskott. Hur ska vi göra då? Ha en så tät (bokstavligt talat) älgstam att det aldrig blir genomskott?

Nä nu när älgarnatjurarna först vistas på ett område där det är tjurförbud och sen när de upptäcks går till anfall så måste en storskalig avskjutning av älgtjurar ske. Såhär kan vi INTE ha det.

Nä nu när älgarnatjurarna först vistas på ett område där det är tjurförbud och sen när de upptäcks går till anfall så måste en storskalig avskjutning av älgtjurar ske. Såhär kan vi INTE ha det.

Det är väl bara att skjuta alla älgtjurar i Sverige. Ta bort licenskravet och tillåt fri jakt på dem och inte bara på egna jaktmarker. Jag tycker även att aftonbladet och expressen skulle ta upp problemet med älgtjurarna. Kanske borde man införa något i stil med "Dagens hjälte". Skjuter man en älgtjur borde man få medalj för sitt hjältedåd och helsida i tidning.

Hur ska vi göra med alla skolbarn? Kan vi på utsidan inte göra en insatts för dem.Vi kan inte låta skolbarnen gå hem ensamma så länge det finns älgtjurar i våra skogar. Jag ställer gärna upp. Vilka andra är med på att skydda vår nästa generation?

Vi måste göra något nu innan det är för sent...

/Stellan

Har ni något emot jakt generellt?

Jag vet inte om det är lönt att kommentera era inlägg, men personligen väljer ofta hellre kött från vilt än från tamboskap. Jakten fyller en funktion.

/C

öringen;325806 sa:
Nu var det väl inte jakten generellt som någon här skojademed eller för den del ogillade ;)

ps. jag äter oftast älgkött :) ds

Håller med.

Det handlar väl snarare om att det inte verkar orsaka särskilt stora diskussioner eller upprörda känslor när en älg skadar en jägare. Jämfört med vad som händer om en björn gör samma sak. Det finns en skillnad i reaktion som lockar till ironiska betraktelser.

Jakt har jag inte heller några problem med, äter gärna älgkött :).

//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg