Hennessy Hammock på vintern

Är det förresten någon som vet hur man kan göra så här, men har en hammock med tunna linor?

Eller måste man byta ut dem?

Jag använder Amsteel till all upphängning av hängmattan.
Jag köper det i USA men det finns i Sverige också där det kallas Dyneema SK75.
Det är dock ca: 3ggr billigare att köpa från USA även om man räknar in frakten.
Amsteel är ca: 3mm tjockt och klarar 7-800 kilo.
Den är flätbar så det går att göra sk whoopie slings av den.
Finns mycket info om sånt på youtube.

Japp, en variant på det egentligen med sk "dutch clips" i stället för karbinhakar. Killen som har siten och tillverkar är väldigt bra att ha att göra med så mailar du dina behov eller frågar om tips så är han väldigt hjälpsam.

Det är ganska lätt att byta ut upphängningen på hammocken och det finns bra instruktioner för det.

Kan even tipsa om hans "Single Line Tarp Ridge Line" som är väldigt smidig att sätta upp tarpen / din hex fly med. Om du nu inte vill ha den fäst direkt på hammocken och ha den inuti dina snake skins. Jag vill gärna ha tarpen lös med egen lina för att kunna sätta upp den först och dessutom inte behöva packa den blöt med en torr hammock.

Det vet jag faktiskt inte (saknar erfarenhet) men jag tycker att det funkar bra och känns stabilt/säkert. Finns ju många roliga lösningar med toggles, karbiner, ringar osv.

Jösses. Det här med att greja med sin hammock var onekligen både roligt och en hel vetenskap. Som vanligt köpte jag bara, och modifierar efteråt. Just nu väntar jag på en underblanket och jag ska beställa whoopie slings alternativt byta ut mina linor till tjockare och använda mig av repell-ringar (vilket verkar vara supersmidigt). Sen har jag en hammock utan sidezip, vilket stör mig lite. Finns det nån som har hittat en bra instruktion på nätet kring hur man bäst syr på en ny dragkedja, och inte minst, vart kan man köpa bra dragkedjor?
Sen vill jag egentligen ha en ny tarp också. I och för sig verkar tarpen funka oväntat bra. Jag har hammocken ute nu och det har regnat hela natten. Själva hammocken är torr, vilket känns betryggande inför helgens utesovning.

Tacksam för allt stöd och all hjälp här, det här var verkligen jätteroligt. :)

Dragkedjor finns bla hos extremtextil i Tyskland.
Jag har handlat ett par gånger därifrån och det funkar bra, dock aldrig dragkedjor.
http://www.extremtextil.de/

Huskygård (Sverige) säljer DD:s prylar och deras tarpar är riktigt fina.
Kanske lite tunga i jämförelse med en del amerikanska men definitivt prisvärda.
http://www.huskygard.se/olshop/show-node.html?path=BUSHCRAFT:TARPS

En av de roligaste grejerna med hammocking är utvecklingen.
Det kommer hela tiden nya lösningar från uppfinningsrika människor som gärna delar med sig.
Gå in och kolla på hammockforum, där hittar du massvis med tips från generösa människor.
http://www.hammockforums.net/

Jag kan rekommendera DD-Tarp XL det är inte den lättaste och definitivt inte den minsta heller med sina 4,5x3 meter.
Men, jag packar inte lätt så då vill jag ha nåt rejält tak över huvudet som dessutom räcker till packningen och hunden också.
Den har många fästöglor runt om och mitt på så det går att sätta upp den enligt flera konstruktioner. Jag har fler tarpar men de blir bara liggande hemma sen jag köpte DD tarpen.
Primus 3x3 meter tycker jag är för liten, regnar det och blåser lite så stänker det lätt in i hängmattan.
Helsport 4x3 meter har "bara" ölgetter i hörnen och mitt på lång resp. kortsida, men det värsta av allt är att sömmen mitt i tarpen inte är tejpad. Första regnovädret så rann det rakt igenom. Det är sytt med bomullstråd som enl. Helsport ska svälla vid regn, men innan den hunnit täta sig så var jag genomsur och hängmattan full av vatten. Jag löste problemet med Seamsealer.

Men som sagt var, DD Travel Hammock och DD Tarp XL och jag är jättenöjd..!

"Det går att sova två stycken i hängmattan också, i somras så lackade min hund ur på alla knott (Finsk Lapphund) så då hoppade han in hos mej i hängmattan..! Hellre lite trångt än att bli uppäten tyckte han"

/Dennis

Vi har ju varit inne på vikten här innan och många viktjagar hej vilt, och jag kan förstå frihetskänslan det innebär att packa lätt. Men i mitt fall handlar det om ganska korta turer där jag helt enkelt ha en stund helt utan barnskrik, krav, ström, datorer, arbete, städer och allt annat sånt. Min Snugpak underblanket (som kommer i morgon), väger 950 gram och totalt om jag även köper DD-tarpen (vilket jag var rätt intresserad av redan innan), hamnar jag på en totalvikt av 2790 gram exklusive sovsäck. Det är ju rätt rejält för att bara inkludera sovplats för en person. :)

Skulle jag vilja bege mig av på längre turer får jag väl skala av lite.

En annan sak...

Jag köpte min HH begagnad (men ny) på nätet och något som förvånade mig var att flyern klibbar ihop. När jag packade upp den var tog det några minuter innan jag fick upp den. Nu har jag haft den ute, torkat upp den inne och den är fortfarande klibbig. Det senaste försöket att åtgärda detta är att tvätta den i mild tvållösning (gör det just nu så jag vet inte resultatet), men den känns klibbig även nu, när jag har spolat av tvållösningen.

Nån som vet om detta bara beror på att den är ny, och att detta försvinner efter ett tag, eller är det ett fabrikationsfel? Jag ska ändå skaffa en större tarp, men det är ju ändå jäkligt tråkigt om jag vill använda den eller sälja den längre fram.

Red: Jag har nu hängt upp den på tork och den är fortfarande klibbig. Jag fick liksom dra isär den varje gång jag ska sträcka ut den för den är ihopkletad.

Senast ändrad:
Jag har också fått det så här förklarat för mig:

"Silnylon med mycket silikon är så när det är "nytt" dvs innan man hunnit använda det i större utsträckning. Min erfarenhet med andra silnylonprodukter (annan tarp, hillebergstält) är att "klibbigheten" avtar med användning. Packa den inte fuktigt. Nylon tar till sig väta även om det inte syns, en effekt du märker av det är att det "slackar" lite i fukt. Det är alltså inte torrt när ytan är torr, behöver luftas innan längre tids förvar o blir låt torka ordentligt."

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
mazzej Clark Jungle Hammock eller Hennessy Hammock? Bo och sova 8
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
xstaystrayx Underquilt till Hennessy Safari Azym Zip Bo och sova 1
vindman Hennessy Hammocks via England Bo och sova 11
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg