• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

hemsida!

jag undrar om någon kan ge mig några tips på hur man får upp en hemsida som ser bra ut, ar latt att uppdatera och latt for den som går in på sidan och hitta fram.

tack
robert
 
gmg; sa:
jag undrar om någon kan ge mig några tips på hur man får upp en hemsida som ser bra ut, ar latt att uppdatera och latt for den som går in på sidan och hitta fram.

tack
robert

Gör en, gör om den, gör om den några gånger till. Tja, ungefär så. Men ta och titta runt på nätet och se vad ddu tycker fungerar bra, vilka sidor som är lätta att navigera runt på.

Ju enklare desto bättre är ett bra motto. Försök att hitta en bra stil som du kan använda på alla/samtliga sidor. Inte helt plötsligt slänga in en ny meny. Håll den enhetlig, samma typsnitt, samma fontfärger för samma funktion/information. Enkel eller enfärgad bakgrund. Lägg inte ner så mycket tid på "häftig" HTML teknik eller dylikt. Fundera på vad du vill informera/berätta om.

Penna och blädderblock i soffan är en bra start. Gör en layout. Vad för sidor ska besökaren hitta? Gör en lista på sidornas filnamn. Vilka bilder ska in? Filnamn på dem? Lägg upp en katalogstruktur på din hårddisk som motsvarar vad du skall ha hos din hemsidesleverantör. Till exempel en katalog som heter sidor där själv sidorna finns och en som heter bilder där bilder finns. Det kan göras ännu mer sofistikerat beroende på hur omfattande hemsida du tänker göra. Själv har jag bara "pages" och "images". Planera så mycket så möjligt INNAN du sätter dig vid datorn. Skriv ihop text/manus. Tänk på att du vill uppdatera emellanåt så att du bygger upp sidan så att det gör sig på ett enkelt sätt.

Vill du ha räknare, gästbok, eget forum? Vilka fungerar hos din hemsidesleverantör?

Det finns hyfsade gratisprogram att hämta på nätet. Jag skulle ändå rekommendera att du lär dig lite grunder i HTML knackande. FRAMES är bra att förstå hur de fungerar. Är du lite mer ambitiös så varför inte köpa någon lärobok. Själv har jag plöjt <Creative HTML design> trots att jag en gång i tiden skrev allt direkt i HTML kod.

Lycka till
Peter P.
 
Ett vanligt sätt är att hitta en sida man tycker ser bra ut och sedan stjäla den mer eller mindre rakt av, bara ändra lite så stölden inte är alltför uppenbar.
 
Jag kan inte mycket html men ville ha en hemsida som var lätt att hantera och såg proffsig/snygg ut. Syftet var mest att hålla ihop vår utspridda familj med foton, berättelser m.m. Jag fastnade för något som heter WordPress (http://wordpress.org/). Jag tror att det kallas för publiceringssystem.

Det enda man behöver göra är att ladda upp en mapp med filer till sin server och sedan att ange ett lösenord för administratören. Sedan är det bara att köra igång och publicera texter. För fotogallerier finns det flera tilläggspaket att ladda upp. Det finns för övrigt tilläggspaket för en massa roliga funktioner och allt är gratis! (Utom utrymme på en server förstås.) Min hemsida ser ut så här:

http://www.dunberg.net

(Utseendet är det man får när man installerar Wordpress men man kan ändra skin.)
 
tack for alla tips.
jag skall prova mig fram och nar den ar fardig så gir jag beskjed.

robert
 
Wolf25; sa:
Ett vanligt sätt är att hitta en sida man tycker ser bra ut och sedan stjäla den mer eller mindre rakt av, bara ändra lite så stölden inte är alltför uppenbar.

Det är väl ett alldeles utmärkt sätt att bli polisanmäld på, även om man ändrar lite på den så kan man ju faktiskt bli polisanmäld för något sånt. Det är väl dessutom också mycket roligare att själv göra något från scratch och veta att man själv skapat hemsidan och ingen annan?

Ifall du vill kan du få köpa min hemsida, eller rättare sagt design och bakomliggande publiceringssystem. Då får du ju en sida som ser hyfsad ut och som du dessutom kan uppdatera direkt på webben..
 
AndreasBlomquist; sa:
Det är väl ett alldeles utmärkt sätt att bli polisanmäld på, även om man ändrar lite på den så kan man ju faktiskt bli polisanmäld för något sånt.

Men ärligt vem orkar sitta och leta efter stulna koder?! Polisanäld kan man bil för allt här i livet! Frågan är om någon bryr sig, när inte ens polisen bryr sig om koder?
 
AndreasBlomquist; sa:
Wolf25; sa:
Ett vanligt sätt är att hitta en sida man tycker ser bra ut och sedan stjäla den mer eller mindre rakt av, bara ändra lite så stölden inte är alltför uppenbar.

Det är väl ett alldeles utmärkt sätt att bli polisanmäld på, även om man ändrar lite på den så kan man ju faktiskt bli polisanmäld för något sånt. Det är väl dessutom också mycket roligare att själv göra något från scratch och veta att man själv skapat hemsidan och ingen annan?

Nu överdriver du nog lite. En layout, ett typsnitt eller en idé om upplägg kan du inte äga eller ha ensamrätt till. Därför tycker jag att snacket om att stjäla är fel och för att straffas för detta på något sätt krävs nog att man hittat på lite mer. Till exempel kopierar en text rakt över eller använder bilder som man inte har rätt till.

Håller med om det är så mycket roligare och trevligare att skapa något helt själv. Men är medveten om att inte alla har förmågan och kunskap till detta.

/g