Hemmaklättervägg utomhus?

Hej!
Är ny här och undrar om nån har tips på hur man enkelt (eller lite mer komplicerat) gör en (helst snygg) klättervägg hemma i trädgården... Har köpt lite grepp till dottern (4,5 år) som är en riktig klätterapa och om hon gillar det drömmer jag om ett riktigt litet "lekland" nere i vår lilla glänta...
Har hittat tips härinne på att man kan gjuta egna grepp (hade jag aldrig kommit på tanken att göra), men i första hand är det skivorna jag funderar över...
De ska tåla att sitta ute året runt. Och de får inte se ut som nåt gammalt spill från brädgården... Har fått tips om formplyfa, men det känns väl sådär... Kanske kan man dölja den fula sågade kanten med nåt mjukt? Såga i roliga former? Och fästa gummislang eller nåt runt om, på nåt sätt? Måla i roliga färger?
Antingen vill jag att det ska se roligt och lekfullt, barnsligt och färgglatt ut, eller som en "riktig" bergsvägg... Typ nåt med glasfiber på en skiva (formplyfa?) som man målar grå/svart/brun...
Och hur ska skivorna fästas sen då... Det blir ju inga jättehöga skivor (med tanke på säkerheten) och de kan kanske fästas mot ett träd? Gjutas fast i marken och fästas i varandra... Kanske ska det vara ett par stycken som bildar som en pyramid lixom, så blir det ett hemligt litet krypin där under...
Ge mig tips, är det nån som gjort nåt liknande? Finns det skisser för hur man ska fästa greppen för olika långa och duktiga klättrare?

//A

Jag ser att formplyfa är ditt enda alternativ. Har svårt att tro att något annat material kommer palla all fukt ute.
Ska du göra strukturer och greppi glasfiber själv gäller det att du vet vad du gör. Ett trasigt grepp eller ett dåligt tillverkat sådan gör att ditt barn riskerar otrevliga stickor av glasfibret.
Måla med färg som är anpassat för matrialet och miljön (kolla färghandeln) det finns också "sand" att ha i färgen för olika strukturer så att det blir lite friktion.
Glöm inte att borra alla hål i plyfan och sätt en m10 gäng mutter/bricka. Alla sågade och borrade ytor måste du försegla mot fukten kolla med fackhandeln.

Stomen är väl det som är svårast. Ska väggen bara vara rak är det lättast att bara gjuta fast några stolpar i marken med en skiva i avstånd.

Alternativt är om du vill bygga mer avancerat med vinklar då skulle jag bygga ett ramverk i trä.
antingen med färdigimpregnerat eller ett trä som jag olja själv som då måste underhållas regelbundet om du vill att väggen ska stå ett tag framöver.

Om jag känner utsidan rätt kommer du få andra bra förslag på hur du ska bygga, stället kryllar av kreativa människor.

Lycka till.

En crachpad eller annan mjuk matta att landa på. Tyvärr är de rätt dyra och kostar kring 2000 kr. Mattorna är alltid det dyraste och man får räkan med att mattan kostar lika mycket som resten av väggen (skivor, grepp mm).

Greppen behöver inte vara så jättestora när det gäller barn, händerna är ju hälften så stora.

Med många islagsmuttrar kan du flytta greppen efter behov som Betula Pendula påpekar.

Å, vad kul med så snabb respons!
Tja, formplyfa verkar vara "da shit". Får väl leva med det och ta fram färgburkarna. Och kolla hur man gör för att fuktsäkra sågytorna och få dom lite "mjukare"... Tänkte nog köra leksand under som i lekparkerna, det ska ju inte bli högre än en vanlig klätterställning så det måste ju vara ok.
Och mer inspiration! Finns det bilder man kan kolla in nånstans? På hemmabyggen eller lite större lekparker kanske med klätterväggar?

//A

Bok

Clare Matthews har skrivit en bk som heter "Härliga trädgårdar för barn". I den finns en klättervägg på sidorna 20-21. Ett härligt spindelnät finns också. Notabene förlag. Härliga bilder! Anna

Senast ändrad:
Bygger du inte för högt utan satsar på längd så gör en sandlåda under.
Problemet är att sand inte är bra på att absorbera energi som kommer vinkelrätt mot underlaget. Sand funkar jättebra vid längdhopp för där kommer kraften längs horizontalplanet och då glider man genom sanden innan man stannar. Landar man vertikalt så kommar sanden göra att absorptionssträckan är i det närmaste noll. Ingen större skillnad att landa på asfalt eller sand i mitt tycke förutom att man inte riskerar skrubbsår.

Problemet är att sand inte är bra på att absorbera energi som kommer vinkelrätt mot underlaget. Sand funkar jättebra vid längdhopp för där kommer kraften längs horizontalplanet och då glider man genom sanden innan man stannar. Landar man vertikalt så kommar sanden göra att absorptionssträckan är i det närmaste noll. Ingen större skillnad att landa på asfalt eller sand i mitt tycke förutom att man inte riskerar skrubbsår.

Nu är det en klättervägg för barn vi pratar om, och ingen 4-5 m bouldervägg utan på sin höjd 1.5- 2m. Var av barnet kanske på sin höjd kan falla ca en meter.
Visst kan hon spendera en massa tusen lappar chockabsorberandestötmattor.
Och angående ditt tycke är inte det relevant. så vida det inte gäller dig eller dina barn.
Fakta där emot mottages gärna.

Ja.... Förstår skillnaden mellan att ramla rakt ner och att komma farande från en rutchbana, Men...
I de kommunala nyrenoverade EU-godkännda lekparkerna är det ok med sand under klätterställningarna. Inte sån sand som man har i sandlådor och bygger "sandkakor" med utan mer grovkornig sand. Sån hade jag tänkt mig för högre än en "vanlig" klätterställning blir det inte. Så det måste vara ok.
Ska kolla om mitt bibliotek kan ta hem boken som nämndes också, tack!

//A

Och angående ditt tycke är inte det relevant. så vida det inte gäller dig eller dina barn.
Fakta där emot mottages gärna.

Vilken kommentar!
Är dé inte Lillblomma som ska välja vad som kan vara relevant för hans/hennes projekt?
Det är väl Blommans dotter som ska få klätterväggen.
Kul idé förresten, jag har haft samma plan själv men innan jag kom mig för att förverkliga den, så fyllde dottern helt plötsligt 10 år!
Så kan det gå när handbromsen ligger på! Hoppas att det blir fint, läste förresten att man kan blanda bark i sanden för att göra den mer stötdämpande. Mer info finns på:

http://www.naturlek.se/prod_bark.php

Det är viktigt att ha ett stötdämpande underlag, enligt räddningsverket så skadas till exempel 5000 barn extra varje år sedan studsmattorna introducerades. Fallhöjden är inte så hög på dessa heller om man nu inte landar utanför direkt efter ett hopp. Men det behöver inte vara ett högt fall för att bryta en handled eller fotled.
Det händer olyckor och man kan inte förebygga alla, men jag tycker att man ska förebygga dom man kan.

Att jämföra en studsmatta och en klätterställning för barn är ju inte direkt rättvist.

Fallskador är från en studsmatta rätt mycket högre höjd än en klätter vägg. Sen är ju farten högre och klämrisken/brytrisk (mellan mattan och ramen) betydligt farligare än en klättervägg.
Så bara här är ditt inlägg rent av fakta vidrigt.

Det där med bark där emot verkar ju vara en bra ide.

Men faktum kvar står att sand är vanligast i lekparker i dag där klätterväggar finns,
Så jag tänker på Blommans barn och på blomman ekonomi. och som blomman skriver så är det sand I EU godkända parker i dag. Men det finns alternativ visst gör det. Så låt Lillblomma få bestämma vad hon vill ha utifrån korrekta antagande istället för rena dumheter. Grejjen med barn är att det är omöjligt att skydda dem. De hittar på dumheter lite var stans och en fin klättervägg med sand under är ett grymt bra alternativ att klättra i träd, klippar ute i naturen där det kan finnas lite allt möjligt under typ sten.

Det som jag kommenterade var att han ansåg att asfalt och sand var samma sak "i hans tycke"

Så ge dig nu consono, bara för att vi inte drar jämt i andra trådar kanske det kan stanna där.

bla, bla, bla...
sur kommentar
bla, bla, bla...
.

Min lillebror bröt armen när han föll i grannens sandlåda när vi var små...
Vad har det med saken att göra? Ingenting... men jag ville skriva ett inlägg och visa vad jag tycker om din ton i forumet...

(Att du sen envisas med att BÅDE ha fel och vara otrevlig gör inte saken bättre... ;) )

/M

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg