Hemmagjord crash pad?

Hej!

Man kan ju spara åtskilliga hundralappar om man gör sin egen crash-matta och jag undrar om någon har tips om hur man kan göra en sådan. Jag tänker mig att man kan hitta billiga liggunderlag och remmar på något överskottsbolag. Det svåraste är väl kanske att hitta billigt och hållbart tyg att sy in liggunderlagen i. Är det någon som har tips?

Milosz

cpic41756aa47e566.jpg

Tror att du behöver lite mjukare material än liggunderlag också. Jag har gjort en paddelflottör som är väldigt lik en padda i miniatyr (den lille och modige kan ju använde den som sådan).

Kolla närmare i mitt fotoalbum så finns kort beskrivning av hur den är gjord, i den mån det behövs beskrivning...

Köpte en gång ett utmärkt liggunderlag på ÖoB för 35:-, men tyvärr såg jag inga sådana senast jag var där. Det varierar dock säkert mellan de olika varuhusen och tillfällena.

Tyg: Gå in på närmaste tyg- och stuvaffär. Det finns ofta någon slags rejälare syntetväv som borde passa hyfsat. För 150:- fick jag tag ett redigt sjok av en ripstopväv som håller för det mesta (jag använder det som nötningsskydd på byxor, till egensydda packpåsar och kamerafodral) och är hyggligt vattenavstötande/-skyddande.
Annars kan du ju alltid kontakta en kapellverkstad och se om du kan få tag i spillbitar som du kan sy/limma/svetsa ihop.

Jag har sytt mig en egen padda å det blev bra så när som på några detaljer:
Den är lite för mjuk och så är det galon på undersidan(ingen hitt på snö)

Jag hade från marken och upp:
5 mm liggunderlag
50 mm skummgummi
2*13 mm liggunderlag
Alltihopa är ihop limmat för att öka hårdheten

Se mitt fotoalbum för bilder
[Ändrat av Pigge Piggsvin 2005-04-04 kl 00:53]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
playoff CRASH PAD.. Klättring allmänt 15
Mike C Mammut crash pad? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg