HemmaBygge

Hejsan

Jag undrar om det är någon som har byggt en egen kajak i trä. Jag har börjat att fundera på ett lämpligt vinterprojekt. Kan någon hjälpa mig med lite frågor?

Hur lång tid har det tagit?
Vad kostar det?
Vad hitta man en lämplig byggsats(ritningar)?

Och mycket mer.

Tacksam för all information jag kan få

Måste säga att det var suvverän paddling nu i helgen i stockhom skärgård. En sak man bör tänka på i fortsättningen när man väljer paddelhelg är att 60% av svenska folket var på studentmottagning denna helg vilket ger upphov till en lugn skärgård

Martin

bygga i trä

Hej
Jodå, vi är allt några som har byggt och bygger kajaker i trä.
Jag håller på med min femte för tillfället.
http://www.kayaker.se
På den sidan hittar Du länkar till Björn Thomasson, Hans Friedel och Jan-Erik Bodin,wermlandia.
Dom har ritningar, material och en massa tips.
Tidsåtgång? Kan vara allt mellan 80tim till 1000tim.
Jag brukar säga att nu efter ett antal byggen vill jag ha 200tim för att bli klar med en kajak.
Vad det kostar? Det beror ju på hur och vad man räknar och hur mycket Du gör själv. En byggsats kostar 5-8000 kanske. En färdigbyggd bortåt 30000.

Det är en fantastisk känsla och upplevelse att bygga sin egen kajak i trä. Den upplevelsen överträffas av den man får vid att paddla kajaken.

Lycka till!!

Qayaqer, hur menar du

Hur menar du? Att känslan av att paddla en egen byggd kajak inte är lika bra som att paddla en fabriktsgjord? Tolkar jag dig rätt nu??
/Anders

Kajaker

Har du byggt någon av de modeller som finns på hemsidan. Vilken skall man välja som nybörjare. Det finns väl olika svårighetsgrader när man skall bygga en kajak.

//M

Känslan

Ursäktaatt jag uttryckte mig lite luddigt. Jag tar det en gång till.
Att paddla kajak är en härlig sysselsättning oberoende av vilken kajak man paddlar.
Att bygga en kajak är en annan härlig sysselsättning. Här är det i alla fall skillnad på i vilket material man arbetar med. Jag föredrar trä. Själva bygget i alla dess faser är en skapelseakt där man bygger upp ett förhållande till kajaken. Det ger en annan härlig känsla, man blir förälskad.
Att sen paddla denna farkost som man tillbringat så mycket tid med och som man känner in i minsta detalj ger en upplevelse som är alldeles speciell. När dessutom kajakens egenskaper faktiskt blir enastående pga att den är byggd av trä förhöjer upplevelsen.

Att paddla en `vanlig´ glasfiberkajak eller en `tupperware´-kajak ger inte samma subtila upplevelse.
Med det inte sagt att dessa kajaker är dåliga. Dom är bara lite tråkiga och vanliga i mitt tycke.

Förstagångsbygge

De kajaker som finns på http://www.kayaker.se har jag byggt.
Den första, Hrönn, är en Kavat, ritad av Björn Thomasson och byggsats levererad av Jan-Erik Bodin, wermlandia.
Nr två och tre blev också Kavater, men nu med välvt däck och lite andra småändringar.
Nr fyra är en Panache från LaughingLoon. Hon är större och en alldeles fantastisk kajak att paddla. Jag skulle inte välja att bygga en sådan som förstabygge.
Nr fem som jag håller på med nu är en ShootingStar också från LL. Inte heller hon lämpar sig för förstagångsbygge.

Som förstagångsbygge rekommenderar jag en Kavat II.
Wermlandia har byggsats med allt material som behövs.
Kvaliten på det materialet är i absolut toppklass så jag ser ingen anledning att ödsla tid på att såga och fräsa lister själv.
Kavaten är en mycket trevlig kajak som dessutom är väldigt stilren och vacker. Björn T har gjort ett snyggt jobb. Kavaten är dessutom stabil och säker samt lättpaddlad.

Lycka till !!

Hemmabygge

Hej Martin

Jag är visserligen part i målet och som sådan högeligen misstänkt för att agera i eget intresse - men dristar mig ändå till att rekommendera ett besök på min hemsida http://w1.461.telia.com/~u46106808/ så får du svar på alla dina frågor.
På din fråga om någon har byggt träkajak - från bara mina ritningar och byggbeskrivningar har det byggts mer än 1000 träkajaker.

Titta även in till http://www.kajak.nu så finner du en dagbok från ett avslutat bygge.

Björn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
waterrat Water Rat kajak – ett hemmabygge?? Paddling allmänt 2
avslut1008 Roder till hemmabygge Paddling allmänt 4
pad Hemmabygge Paddling allmänt 1
pad Hemmabygge Paddling allmänt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg