Hemmabygge

Hej igen!
Tackar för alla svar som jag fick på min tidigare fråga. Jag har bestämt mig för att bygga en stitch & glue kajak. Mest för att det tar lite mindre tid och tid är det tyvärr lite ont om. Jag såg att det fanns en gratis ritning på guillemots hemsida, är det någon som provat att bygga den?
I annat fall blir det nog en från Hasse Friedel. Är det någon som har erfarenheter från någon av hans modeller?
Tackar för alla eventuella tips, mvh Patrik.

welll

Tja jag får nog svara själv här tyvär. Zeb som hade premiär på Orust 2000 är min första riktiga långfärds kajak med stabilitet och sjöegenskaper som gör att jag kan rekomendera den till folk som vill ha en långfärdskajak. Mina andra kajaker har mindre volym och stabilitet för att riktigt fungera som långfärdskajaker. Jag har sålt några ritningar till Zeb och vi får se om några kommer i vattnet den här sommaren.

Visst skall man snabbt och enkelt få ihop en kajak med bra sjöegenskaper har stich and glue många fördelar.

Några komentarer bara. För att ett stich bygge skall fungera är det viktigt att panelerna har rätt mått. det sätt som har visat sig fungera bäst är med fullskale mallar i papp som man använder för att såga ut panelerna. Både jag och många med mig använder denna metod. Att översätta kordinater från en tabell kan vara vanskligt men visst inte omöjligt.

En av fördelarna med att bygga med stich är att man kan bygga kajaker med skarpa slag. vilket jag tycker är en skrovform med många fördelar. Att bygga en multichine kajak känns lite krystat, personligen tycker jag att man då lika gärna kan bygga med stripp.

Varje skarv är ett bekymmer många skarvar många bekymmer. På Zeb har jag lagt till en panel till däcket men jag tycker att det var det värt. Den extra panelen har gjort kajaken väldigt trevlig att paddla.

Hasse

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
waterrat Water Rat kajak – ett hemmabygge?? Paddling allmänt 2
avslut1008 Roder till hemmabygge Paddling allmänt 4
jonssonmartin HemmaBygge Paddling allmänt 6
pad Hemmabygge Paddling allmänt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg