Scarp 1
Jag köpte ett Scarp-1 för några veckor sedan.
Betalde ca 3300 kr med alla avgifter som dollarn stod i kurs då. Köpte även extra-bågarna. Dessa gör tältet självstadgande och är lätta att montera. Jag har dock endast provat dem hemma i vardagsrummet. Ett litet "aber" visade sig vara att tältets huvudbåge lutade mot kortsidan ca 15 grader när jag monterat extra bågarna. Men med lite justering via de spännen som de fäster i så kan jag rätta till det hyfsat. Helt perfekt blir det säkert om man bara klämmer dit två tältpinnar i centrumfästena på kortsidorna.
Jag provade tältet på riktigt i helgen på skånska Göingeåsen. Rätt hårdfrusen snö ca 20cm på marken och tempen kröp ner till minus 10 på natten. Jag hade dock ej med extrabågarna (tvärr, viktsnål och "dum"). Det gick ok med de ordinarie pinnarna som är rejäla i förhållande till vikt. Men att få schysst spänning i yttertältet när de ska fästa endast i snö var inte uppnåeligt. Jag hade bara toppventilerna öppna och det blev fint med kondens i innertältet. I.o.m. att yttertältet (som bär upp innertältet) därmed säckade lite så fick jag mig ett par blöta kyssar under natten (låg iofs på dubbla liggunderlag också).
Allt som allt är jag riktigt nöjd. Tältet är sjukt lätt att smälla upp och väger inte mkt för ett rejält 4-säsongstält för 1-man. Kondensen verkar dock ofrånkomlig (som i de flesta småtält på vintern?).
Jag sömm-tätade både in- och utsida på yttertält, vilket rekomenderas.
Har ingen erfarenhet av Hillebergs 1-mannatält, men Scarp 1 är billigare och lättare. Dessutom överlägset Akton, som var mitt andra alternativ, i utrymme. Fint med dubbla absider!
Jag kommer återkomma med mer utförlig recension+bilder här på forumet.
/M