Helsports superlight yttertältväv + tält

Jag funderar på ett superlätt 2-3 mans sommartält och tittar på Helsports Fjellheimen Superlight Camp. Tältet är ju relativt nytt på marknaden så man ser inte så mycket tester av det, annat än det material som Helsport själva lagt ut på sin sajt.
Jag har stort förtroende för Hillebergs lättaste Kerlon 1000-väv och nu undrar jag om det finns erfarenhet här på Utsidan av yttertältväven Helsport Superlight® 3000, (3000 mm vp)?
Jag är även sugen på att höra något om Fjellheimen Superlight Camp också
från de som hunnit använda det en säsong.
http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Fjellheimen_Superlight_3_Camp
Tältet ser verkligen kanonfint ut och verkar kunna vara en motsvarighet till Hb,s Anjan GT, fast med yttertält ända ned till marken.
 
Helsport Superlight har klena bågar och mycket tunn bottenväv på innertältet allt för att hålla nere vikten, vilket kommer även att påverka livslängden på tältet. Det verkar inte som om HB gått lika långt i sina lättviktstält.

Min egen erfarenhet av 3-manstält är att sommartid är ett tält med innertältsbredd 160cm riktigt trångt för 3 vuxna, speciellt om ni sover på moderrna uppblåsbara liggunderlag som ofta är kring 60cm breda! Då både människor och många liggunderlag är bredast upptill får man bäst plats om den person som luigger i mitten sover skavfötters, men för att det skall fungera behövs ett symmetriskt innertält och separata ingångar (typ HB Kaitum, Keron etc). Tält där innertältet är 160cm vid ingången och smalare mot fotändan är mer lämpade för 2 personer och blir helt enkelt för trånga med 3 personer.

Ett tips är att leta runt lite på www.fjellforum.no där det finns mycket mer erfarenhet av Helsports tält, ex:
http://www.fjellforum.no/topic/24670-helsport-fjellheimen-superlight-2-og-4-camp/
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frilufsnörden Helsports sarek down Bo och sova 17
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
Raskesven Helsports sovsäcksskydd något att ha? Bo och sova 30
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
Sisay Är Fjellheimen Superlight 3 samma som Fjellheimen Superlight 3 Camp? Bo och sova 2
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
andersmossing DD Superlight pyramid tent Bo och sova 16
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Mezzner Fjellheimen Superlight Camp Bo och sova 3
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
brigas Helsport superlight camp Bo och sova 2
rlindqvi TNF Superlight sovsäck ? Bo och sova 2

Liknande trådar