Helsport

Jag har kollat på tält från Helsport och tycker att de verkar riktigt bra. Har kollat på detaljer som ventilationsöppningar osv. Nu till min fråga, vad kommer det sig att alla balla har HB eller Fjällräven, när man kan köpa Helsport.
 
Mmmm...

Tja...prismässigt sett så ligger dom lika, på en del (look-alike) modeller över HB..

Skulle jag välja mellan ett Ringstind 1/ Akto skulle jag välja Aktot... Det för att jag VET genom vänner att det är bra hålbart tält(kvalité)..

Kände jag bara dom som använde Ringstind så kanske läget vore annorlunda..

//A
 
resail; sa:
Jag har kollat på tält från Helsport och tycker att de verkar riktigt bra. Har kollat på detaljer som ventilationsöppningar osv. Nu till min fråga, vad kommer det sig att alla balla har HB eller Fjällräven, när man kan köpa Helsport.

Fjällräven är inte ballt.
 
Jag har funderat på ringstind 2 som inte har någon motsvarighet hos Hilleberg. Helsport gör fina tält men de är ju inte direkt billiga och de är inte så vanliga hos handlarna i Sverige heller. Det är väl en delförklaring till att de inte är så utbredda.
 
dave1; sa:
Jag har funderat på ringstind 2 som inte har någon motsvarighet hos Hilleberg. Helsport gör fina tält men de är ju inte direkt billiga och de är inte så vanliga hos handlarna i Sverige heller. Det är väl en delförklaring till att de inte är så utbredda.

Samma här, jag tar häldre de som är lite rymligare men bara två hekto tyngre, det går ju att tränga in sig två i ett akto men det är inget jag skulle vilja göra under en längre vandring, två personer i ett ringstind 2 däremot är inte alls att förakta. Räknar man sedan på att vikten minskar avsevärt om man är två som delar på et sådant och att takhöjden (borde, har inte kollat) bli större så...
 
estetdrägg; sa:
dave1; sa:
Jag har funderat på ringstind 2 som inte har någon motsvarighet hos Hilleberg. Helsport gör fina tält men de är ju inte direkt billiga och de är inte så vanliga hos handlarna i Sverige heller. Det är väl en delförklaring till att de inte är så utbredda.

Samma här, jag tar häldre de som är lite rymligare men bara två hekto tyngre, det går ju att tränga in sig två i ett akto men det är inget jag skulle vilja göra under en längre vandring, två personer i ett ringstind 2 däremot är inte alls att förakta. Räknar man sedan på att vikten minskar avsevärt om man är två som delar på et sådant och att takhöjden (borde, har inte kollat) bli större så...
Jag tycker Ringstind 2 för två personer verkar väldigt trångt. Själv skulle jag bara kunna tänka mig den lösningen om jag var nykär i andra personen.

Har igen kollat in ett Ringstind 1. Bara spänt upp det, micklat lite med ventilation och så. Det kan ju vara exemplaret jag tittat på. Men att jämföra det Ringstind 1- tältet med de Akto jag sett, är som att jämföra en strikt preussisk soldat (Akto) med en säckig hemvärnsman (Ringstind 1). Överdrivet, men inte så hemskt mycket. Aktot är mer precist, mer sträckt, spänt, symmetriskt, strikt, högre tröskel. Ringstind är svårt att få bra spänt, lite fladder i duken, lite säckigare. Akto verkar mer välgjort, bättre i finishen, än Ringstind, är mitt intryck. Jag skall dock testa Ringstind 1 senare under sommaren, så får jag se om jag har sammma uppfattning i höst.

Raskesven
 
för att jag ahr fått för mig att svenskt friluftsfolk är väldigt konservativt och patriotiskt. alltså gillar vi att köpa grejer som är designat i sverige. sen är det ju en liten hype runt hillebergtält. jag försöker inte påstå att de är dåliga tält, de är klockrena. men det är inte nödvändigtvis de bästa man kan köpa för de pengarna.
 
Raskesven; sa:
estetdrägg; sa:
dave1; sa:
Jag har funderat på ringstind 2 som inte har någon motsvarighet hos Hilleberg. Helsport gör fina tält men de är ju inte direkt billiga och de är inte så vanliga hos handlarna i Sverige heller. Det är väl en delförklaring till att de inte är så utbredda.

Samma här, jag tar häldre de som är lite rymligare men bara två hekto tyngre, det går ju att tränga in sig två i ett akto men det är inget jag skulle vilja göra under en längre vandring, två personer i ett ringstind 2 däremot är inte alls att förakta. Räknar man sedan på att vikten minskar avsevärt om man är två som delar på et sådant och att takhöjden (borde, har inte kollat) bli större så...
Jag tycker Ringstind 2 för två personer verkar väldigt trångt. Själv skulle jag bara kunna tänka mig den lösningen om jag var nykär i andra personen.

Har igen kollat in ett Ringstind 1. Bara spänt upp det, micklat lite med ventilation och så. Det kan ju vara exemplaret jag tittat på. Men att jämföra det Ringstind 1- tältet med de Akto jag sett, är som att jämföra en strikt preussisk soldat (Akto) med en säckig hemvärnsman (Ringstind 1). Överdrivet, men inte så hemskt mycket. Aktot är mer precist, mer sträckt, spänt, symmetriskt, strikt, högre tröskel. Ringstind är svårt att få bra spänt, lite fladder i duken, lite säckigare. Akto verkar mer välgjort, bättre i finishen, än Ringstind, är mitt intryck. Jag skall dock testa Ringstind 1 senare under sommaren, så får jag se om jag har sammma uppfattning i höst.

Raskesven

Hmmm...det låter ju inte så bra om kvaliten är sämre. Återkomm gärna när du har testat mer.

Jag gillar specielt att det bara är ena sidan som har en gavel, det borde göra det mer stabilt mot vnd om man vänder den sidan i vindriktningen.

VAd beträffar storleken ska det nog inte vara några problem, bredden på innertältet är 130 på bredaste stället och 100 nere vid fötterna.
och jag är ju bara 160 lång och inte mycket mer än normala proportioner i övrigt så det är gott och väl lyxigt för mig och en ev tältkamrat (för risken är väl att det mest blir ett solo ändå) får på så vis mer utrymme då jag är mindre.

Undrar om man kan övertala HB att göra en förvuxen variat av akto...dreams, sweet dreams...
[Ändrat av estetdrägg 2007-06-17 kl 13:57]
 
Jag har vart med om att tält från helsport blåst sönder, flera olika modeller. IG! Speciellt eftersom det inträffade under vintern!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg