Undertecknad har ett Fjellheimen camp xtreme. Köptes nytt mod. 2011. I jämförelse med HB:
- Sömmarna, några rent ut fula av det slaget som skulle bli outlettält till nedsatt pris om det var HB.
- första dygnen med regn så läckte några av sömmarna, tätade sig efter hand. Har aldrig upplevt att ett HB läckt.
- tältpinnarna tunga och av no-nametyp. Till HB får man dac och det märks, HB: s pinnar är ca 30% lättare.
- Tältstängerna, Helsports egna, tyvärr har de levt upp till sitt dåliga rykte och efter 9 dagars användning hade två av stägerna gått av i skarvarna (helsport har en egen skarvlösning). Även här är HB bättre, de levererar med Dac (tidigare Easton) och jag har aldrig haft stångbrott med Dac/Easton, inte ens i riktigt hårt väder (de böjs istället).
Helsports linor slutligen, även de av no-nametyp och dessutom slarvigt knutna, fick gå igenom samtliga och knyta om dem. Tröttnade på deras linlösning och satte dit styva HB-linor istället.
...helhetsintrycket: själva tältkonstruktionen är bra, bra ventilation, bra form (vindtåligt) och lätt i förhållande till storleken. Detaljerna som sömmar, stänger, pinnar och linor drar ner helhetsintrycket i jämförelse med HB. Jag köpte mitt tält till halva priset och tycker att det är ett ok
pris att betala.
Ett Helsport till fullpris däremot...tveksamt, det är bara någon 1000-lapp upp till HB som ger (enligt min mening) mer för pengarna...'
//J