Helsport Fjällduken och Järven Fjällduken

Jag har Jerven Original 143x143 cm som är ofodrad och Thermo Hunter 100x220 cm och även Jervehiet med foder, hundpåse (som för övrigt är i nyskick och till salu).

Jag la ner Helsports dukar som jag tyckte var för mycket flärpar och dragkedjor osv. Kändes klart överarbetad. Jag är grymt nöjd med Jerven som ju är dyra men lär hänga med väldigt länge.

Den isolerade är väldigt mycket bulkigare i packningen och tyngre så jag köpte till sist en ofodrad Original också. Båda har sina fördelar. Man får kanske inte jättemycket värme i den ofodrade medan den fodrade känns att man får upp värmen snabbt i. Finns ju knep med att ställa ett värmeljus mellan fötterna i en Trangia-panna för att få lite mys men man får akta sig lite.

Flärpar

Jag har Jerven Original 143x143 cm som är ofodrad och Thermo Hunter 100x220 cm och även Jervehiet med foder, hundpåse (som för övrigt är i nyskick och till salu).

Jag la ner Helsports dukar som jag tyckte var för mycket flärpar och dragkedjor osv. Kändes klart överarbetad. Jag är grymt nöjd med Jerven som ju är dyra men lär hänga med väldigt länge.

Den isolerade är väldigt mycket bulkigare i packningen och tyngre så jag köpte till sist en ofodrad Original också. Båda har sina fördelar. Man får kanske inte jättemycket värme i den ofodrade medan den fodrade känns att man får upp värmen snabbt i. Finns ju knep med att ställa ett värmeljus mellan fötterna i en Trangia-panna för att få lite mys men man får akta sig lite.

Tack för svar. Men jag är inte med på vad du menar med flärpar. Är de inte rätt lika i konstruktionen?
Hur är tygkvaliten och är det någon skillnad. helsport är lite regnkläder över sig.

Den Helsport jag klämde på på XXL hade nåt vansinnigt mycket hål och dragkedjor och dragkedjeskydd. Järven känns enklare med tre långa dragkedjor och hål för armar. Har bara känt på dem i butik och tyget känns hyfsat lika.

Tack för svar. Men jag är inte med på vad du menar med flärpar. Är de inte rätt lika i konstruktionen?
Hur är tygkvaliten och är det någon skillnad. helsport är lite regnkläder över sig.

Jag har en tjock variant av Jervens duk ( möjligen Thermo ?) som jag är mer än helnöjd med.
Jag använder den mest på älgjakt och har inte frusit en sekund sen jag köpte den.
När min tjej fyllde år sist så tänkte jag köpa en likadan och vid ett tillfälle så besökte jag en butik som även sålde Helsports varianter.
Det är ju naturligtvis kul att Helsport satsar energi på att ta fram det de anser vara likvärdig utrustning a la Jerven.
Men...kvaliten kändes alls inte lika bra som Jerven. Det är nåt i tyget som gör det.
Svårt att sätta fingret på vad det är men jag gick därifrån med Jervens produkt just för att beslutet blev att tjejen är värd kvalitetsprylar och inte billiga kopior.
Inget ont om Helsport. Deras tält och ryggsäckar är grymma men ska de konkurrera med Jerven så måste de bli bättre.

(..är en bit ifrån min duk just nu och kommer inte ihåg modellnamnet, därav min tveksamhet om vilken modell det är. )

jag har en Jerven extrem!
Den ingår i obligatoriska utrustningen på långdistans hundspannstävlingar så jag hade inget val
utan fick inhandla.

Väldigt nöjd över kvaliteten och användning området.
I vintras var jag med på en tävling av vart tvungen att övernatta några timmar och hade enbart
sovsäck (marmot never summer) och järevn exrem, inget underlag och sov direkt på snön i -27.

Järven är vattentät så därför är det smidigt om man vill sova direkt i snön.
Givetvis kommer sovsäcken bli fuktig om man ska sova flera nätter i rad med denna kombo

Liknande snigeldesigns finns d v engelska surpulusshoppas sidor, en 2x3 duk syr du själv snabbt som DIY om du inte samlar på cammoutrustning. Men det kan ju vara bra att hitta sina pinaler i grönsakslådan när man vill. Jo jag kör med röda pennor etc.
go tur

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg