jamo; sa:
Va bra att ämnet kom upp, jag funderar precis på Helags tidigt i sommar.. Hur är det på vägen upp till fjället då (Från Ljungdalen?) -Är stigarna hyfsat torra eller är det blött överallt? Bäckar med mycket smältvatten etc? Jag kanske ska dit en långhelg när vi har en ny röd dag en vecka in i juni.. Jag tänkte mig att ta bil till Ljungdalen (kanske man kommer närmare?) och sen ta närmaste väg mot topparna.
/Jarl
Vi gick en liknande tur: Ljungdalen - Helags (med topptur) - Sylarna - Enafors.
I fjol var det torrt hela vägen, där det inte regnade för stunden förstås, dvs marken var upptorkad efter snön. Kan inte svara på hur det är i år. Dock lutar hela den del man går i skogen, varför avrinningen borde vara rätt god, även vid senare snösmältning än i fjol.
De bäckar som finns är var små och trygga under hela vår tur, man hade nog kunnat ta sig över med gympaskor. Det finns ett vad, där det egentligen ska finnas en bro (som var raserad när vi kom dit), ungefär vid siffran 12 strax under texten "Blåhammarens Fjällstation" på
http://www.route.nu/stf/norrstugorna/53.htm
där vi gick, eftersom vi inte passerade någon av fjällstationerna blåhammaren och Storulvån, utan istället gick genom passet rakt norrut, mot Enafors.
Den turen, genom det passet, rekommenderar jag starkt. Om ni inte råkar ut för den dimma och det snöslask som vi fick, kan jag tänka mig att den rutten är minnesvärd. Det blev den för oss också, men bara för att vi fick slita riktigt illa, och dessutom vara rejält rädda. Dimma och snö, 25 meters sikt. Brorsan stannade vid en ledmarkering, jag gick så långt han såg mig, och om jag såg nästa markering ropade jag "STOLPE!", och så vidare, timme efter timme. Med allt snöslask så visste vi inte om vi även passerade snöbryggor, så någonstans längs vägen lyckades vi korsa en rejäl jokk i dimman, vilket vi märkte bara genom att det infernaliska bruset/dånet flyttade sig från vår vänstra till vår högra sida. Sånt man minns!
Vägen ned från passet mot Enafors i norr är mycket vacker i klart väder, och vattenfallet i Enan/Enån (har ej kartan framme), det sk Silverfallet/-fallen, var också trevliga.