Hela Kungsleden

Läste ett reportage i DN om några som hade vandrat hela Kungsleden.
Finns det möjligen någon här som har gjort det och kan berätta?
 
Nya Zeland

Vet inte svaret på din fråga men jag mötte några flickor från Nya Zeland som skulle gå hela leden 2007 och undrar om nägon mött dem på leden. Själv mötte jag dem i Abiskojaure.
 
Kungsleden

Hej, gick själv hela sträckan (abisko-hemavan) 2006. fantastiskt härligt. bra sätt att uppleva de olika skiftningarna i svenska fjällen. värt mödan.
 
Hej, gick själv hela sträckan (abisko-hemavan) 2006. fantastiskt härligt. bra sätt att uppleva de olika skiftningarna i svenska fjällen. värt mödan.

Vill inte förringa din upplevelse, det måste ha varit en fin vandring :).

Men nu för tiden är "hela kungsleden" bara halva ;).

Kungsleden startade från början i Sälen...och gick till treriksröset. Har flera kartor från 50- och 60 talet fram till slutet av 80-talet som visar Kungsledens södra sträckning (eller delar därav). Poängen var ju att den skulle gå genom hela fjällkedjan...

Sen vips på 90 talet försvann halva Kungleden från kartorna. Och nu går den mellan hemavan och Abisko.

Passa på och gå, vem vet var den går i morgon..? ;)

//J
 
När jag var i Jämtland 1997 kunde jag konstatera att många fortfarande talade om Sylarna-Helags som en sträcka på Kungsleden. På mig verkar det som att leden har en lucka i norra Jämtland, en trakt som ingen talar om och som knappt någon verkar gå.
 
Ojdå, jag har visst glömt att tacka för svaren! Utsidanlänkarna var intressanta, tack Wolf25. Orienteringskillarna kommer jag ihåg, fast de sprang ju, det är inte riktigt vad jag har tänkt...

Bjargtangar, jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om din vandring. Hur lång tid tog det? Hade du tält? Vilken månad gick du? Hur folktätt var det? Gick du alltså norrifrån? För- nackdelar med det? Min dotter tycker att jag borde gå åt andra hållet så jag får "det vackraste i slutet". Jag kontrade med att jag vill ha solen i ansiktet och att det blir fler höjdmeter neråt. Vad tycker du?
Var det förresten dig DN skrev om? De personerna uttryckte sig nämligen precis som du om att "uppleva fjällens olika skiftningar". Det var just det som fick mig att börja fundera på detta, det låter som en underbar resa för kropp och själ. Annars är jag en kalfjällsnörd, kör alltid till de ställen där vägen går över kalfjäll och parkerar där ("ska jag vandra i skogen kan jag göra det här hemma"), men att uppleva hela spektrat av fjällnatur på en och samma vandring tilltalar mig allt mer.

joru, vilken skatt!! NU blev jag avundsjuk!! Jag har också ett par topografiska kartor över fjällen från början av 70-talet och hos mamma finns det några äldre som hon ännu inte velat göra sig av med. De är så underbart vackra utan alla lila och andra markeringar på de moderna fjällkartorna! Vilka kartor är det du har? Undrar om de går att få tag i.. det finns säkert gamla kartor liggande på vindar där ingen längre städar.. Du säljer väl inte dina? ;-)
 
Kungsleden

Hej igen, jag gick på <10 dagar, med tält, det behövs i och med den stuglöshet som finns söder om Kvikkjokk. sedan tycker jag personligen att tält är skönare så det underlättar ju i och för sig...

startade mycket riktigt i Abisko, 1 juli. rätt tidigt på säsongen så jag mötte inte så väldigt många människor till en början. antalet tilltog särskilt partiet amarnäs-hemavan. då var jag socialt något utsvulten så det var ju bara trevligt. allt har sin charm... personligen tycker jag bättre om norr-söder, det blir ju nedförsbacke då (och det är ju till viss del sant...) ;) har faktiskt även gått delar av sträckan söder till norr och det var bra det med. det som är största skillnaden är att man som söder-norr vandrare möter alla vandrare. och det är en del är en majoritet som går norr-söder.

ej omskriven i DN men/och håller med om det som skrevs där.

tycker också bättre om kalfjäll och man ska inte sticka under stolen att det finns några skogspartier längs med Kungsleden. om du tittar på alternativ kan Abisko-Padjelanta-Salto vara aktuellt, stug-led med egentligen bara två-tre skogsområden.
 
(klipp)
joru, vilken skatt!! (klipp). Du säljer väl inte dina? ;-)

Nei! :)

Har några ex av den gamla svartvita fjällkartan rekad på 20-talet, ett blad från 1940 köpt på antikvariat tillsammans med några blad från 60-talet. Dessutom ett ex från 1975 som jag köpte inför min första "riktiga" fjällvandring i slutet av 70-talet. Måste vara det sista svartvita bladet som såldes eller nåt ;). Har också några ex av "Nya Fjällkartan" som precis som du säger saknar de lila färgerna. Från slutet av 70-talet början av 80-talet, köpta på antikvariatet...

På 80-talet kunde man köpa något som hette "Fältkartan" av militärt ursprung. Dessa är i färg fast de är från början av 70-talet och ser ut ungefär som moderna fjällkartor men utan lila.

Ang Kungsledens södra delar så finns den med på kartor från början av 80-talet och fram till mitten av 90-talet som jag har tillgång till här.... Däremot hittar jag inte leden på den karta från 1940 som jag just tittat på...(övriga kartor är i förråd).

The plot thickens ;)...
 
Hej igen, jag gick på <10 dagar,

det som är största skillnaden är att man som söder-norr vandrare möter alla vandrare och det är en del, är en majoritet som går norr-söder.

man ska inte sticka under stolen att det finns några skogspartier längs med Kungsleden. om du tittar på alternativ kan Abisko-Padjelanta-Salto vara aktuellt, stug-led med egentligen bara två-tre skogsområden.
Din fart skulle jag inte kunna hålla även om jag ville! Jag har tänkt mig att vika ungefär dubbla antalet dagar + några reservdagar. Att gå i samma riktning som de flesta för att slippa träffa dem låter som ett avgörande argument för mig :)
Jag är som sagt fullt medveten om att det är långa skogspartier längs Kungsleden, men tänker mer och mer på tjusningen att uppleva fjällvärldens variation.


joru, vad sägs om en kartdejt ;)
 
I Tyskland känner man till hela Kungsleden

2005 kom det ut en tysk guide: Schweden: Kungsleden, förf. Rüdiger Lohf & Michael Hennemann, förl. Verlag Conrad Stein. Den omfattar både Nördlicher Kungsleden (Abisko-Hemavan) och Südlicher Kungsleden (Storlien-Sälen), alltså minns tyskarna fortfarande vad som är den ursprungliga Kungsleden. Boken ger kanske inte så mycket för den som redan har lite kännedom om de svenska fjällen, men är man intresserad kan man beställa från www.amazon.de för ca 150 SEK.
 
2005 kom det ut en tysk guide: Schweden: Kungsleden, förf. Rüdiger Lohf & Michael Hennemann, förl. Verlag Conrad Stein. Den omfattar både Nördlicher Kungsleden (Abisko-Hemavan) och Südlicher Kungsleden (Storlien-Sälen), alltså minns tyskarna fortfarande vad som är den ursprungliga Kungsleden.

Den ursprungliga Kungsleden röjdes och rösades 1927 av STF mellan Abisko och Kvikkjokk och inget annat. Såväl utökningarna söderut som den så kallade "Södra Kungsleden" är senare påfund. Det är för övrigt just STF som äger rättigheterna till namnet "Kungsleden" och de verkar rätt bestämda i sin uppfattning att detta endast syftar på nuvarande sträckning mellan Abisko och Hemavan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
pergit Hela Kungsleden Fjällvandring 7
Petri Niemelä Hela Kungsleden juli augusti Fjällvandring 12
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
Bulingen Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor Fjällvandring 41
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Hela Kungsleden, bära allt? Fjällvandring 17
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8
laurentiusweg Hela Skanderna sommartid? Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.