Ojdå, jag har visst glömt att tacka för svaren! Utsidanlänkarna var intressanta, tack Wolf25. Orienteringskillarna kommer jag ihåg, fast de sprang ju, det är inte riktigt vad jag har tänkt...
Bjargtangar, jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om din vandring. Hur lång tid tog det? Hade du tält? Vilken månad gick du? Hur folktätt var det? Gick du alltså norrifrån? För- nackdelar med det? Min dotter tycker att jag borde gå åt andra hållet så jag får "det vackraste i slutet". Jag kontrade med att jag vill ha solen i ansiktet och att det blir fler höjdmeter neråt. Vad tycker du?
Var det förresten dig DN skrev om? De personerna uttryckte sig nämligen precis som du om att "uppleva fjällens olika skiftningar". Det var just det som fick mig att börja fundera på detta, det låter som en underbar resa för kropp och själ. Annars är jag en kalfjällsnörd, kör alltid till de ställen där vägen går över kalfjäll och parkerar där ("ska jag vandra i skogen kan jag göra det här hemma"), men att uppleva hela spektrat av fjällnatur på en och samma vandring tilltalar mig allt mer.
joru, vilken skatt!! NU blev jag avundsjuk!! Jag har också ett par topografiska kartor över fjällen från början av 70-talet och hos mamma finns det några äldre som hon ännu inte velat göra sig av med. De är så underbart vackra utan alla lila och andra markeringar på de moderna fjällkartorna! Vilka kartor är det du har? Undrar om de går att få tag i.. det finns säkert gamla kartor liggande på vindar där ingen längre städar.. Du säljer väl inte dina? ;-)