Heja SAS

Förnuftet segrar till slut!

Faktum är att SAS är ett av de trögare bolagen i detta sammanhang men ni flygsäkerhetsexperter som tror att GPS:en är farlig kan nu se på denna lista vilka bolag som riskerar flygsäkerheten genom att tillåta GPS:er.
http://www.gpsinformation.net/airgps/airgps.htm

Notera att befähavaren alltid kan göra avsteg från dessa generella regler, åt båda hållen.

Du kan ju rapportera SAS nya inställning dit ALj.

Ni andra kan ju fortsätta att tycka det är logiskt att en dator som strålar mer är tillåten på de flesta bolag som fortfarande har GPS-förbud men till slut kommer förnuftet ändå att segra och det finns inga flygbolag kvar för er.
 
Förnuftet segrar till slut... eller erfarenheten?

Vilket är egentligen bäst när det kommer nya prylar?

1. Man begränsar/förbjuder användandet i känsliga miljöer (t ex flygplan) till man efter diverse prov och utredningar kan konstatera att prylarna förmodligen inte påverkar känslig elektronik i omgivningen. (Detta kan ju också ha den positiva effekten att tillverkarna tvingas konstruera om sina prylar för att minska/minimera strålningen och effekten på omgivningen)

2. Man låter folk använda prylarna hur och när de vill. Och väntar tills ett antal flygplan ev. råkat ut för "elektronic-induced oscillations" innan man börjar begränsa användandet och titta på hur prylarna påverkar omgivningen?
 
Re: Förnuftet segrar till slut... eller erfarenheten?

gahne; sa:
Vilket är egentligen bäst när det kommer nya prylar?
Ja, alternativ 1 är förståss bäst.
Jag förstår dock inte vad din fråga har för relevans som svar på mitt inlägg. Om du läser vad jag skrev igen, långsamt och kanske i mindre affekt den här gången, ser du att jag inte pratade om ny och okänd teknologi utan om GPS:er och laptops. Det är produkter som man "efter diverse prov och utredningar" HAR konstaterat är säkra att ha i flygplan.
 
Mitt inlägg var inte ett svar specifikt till dig. Det var mer en allmän reflektion över tråden i sin helhet, och så bara lånade jag lite i din rubrik.

Som du skriver, nu HAR man konstaterat att de är säkra i flygplan. Och då släpper man också användandet fritt, eller? Jag tyckte bara att mycket av den här diskussionen gått ut på "dumma, dumma flygbolagen som inte låter mig använda mina elektronik-prylar när jag flyger!".

"Om du läser vad jag skrev igen, långsamt och kanske i mindre affekt den här gången."? Stiligt!
 
Logiken härskar inte i luftfart

Det skall man aldrig glömma. Fick min plånbok undersökt, det gjorde dom på rutin på Frankfurt senast. Vässade mynt:)? Laptops som ofta strålar ordentligt är tillåtna (utom när jag reste förra året med Ryan AIr, Irland verkar har förbjudit det också).

Som lekoman vill jag naturligtvis använda min GPS på planet! Varför skulle jag annars köpt en pryl för över 3000? Skulle kanske göra flygresor mindre långtråkiga. Min ursäkt för att ha med den är att kunna hitta tillbaka till hotellet på kvällarna...

/Andreas
 
Inköpt till lägsta pris

Det vi diskuterar är ett väldigt komplext problem. Först vill jag slå fast att det är väldigt liten risk att en GPS skulle på verka eftersom den så vitt jag vet är passiv dvs den sänder inte någon vid kontakten med sateliterna. För att förklara problemet med andra prylar så tänk ett radiostyrt modellflygplan. Piloten har kontakt med det via radio på en viss frekvens och en viss signalstyrka. Om jag då tar en annan sändare på samma frekvens men högre signalstyrka kan jag störa ut hans signal och orsaka en störtning. Olika prylars processorer sprider en massa bärvågor (frekvenser) omkring sig som kan fungera på samma sätt. Olika signaler kan också blandas och förstärka eller försvaga varandra. Alla kablar fungerar som mottagarantenner och kan leda in dessa signaler bakvägen in i olika elektronikkretsar. Detta går att skydda sig emot men kostar mycket pengar. Det flyger omkring gamla flygplan från de senaste decennierna som inte är speciellt pålitliga i detta avseende. Pengar är som vanligt alena rådande och jag kommer ihåg en intervju med en astronaut, jag kommer inte ihåg vem, som på frågan om han inte var rädd i starten svarade: hur tror du det känns att sitta längst upp i en raket som består av 1 miljon delar, alla inköpta till lägsta pris. Tankvärt eller hur?

Hans
 
Inte enligt SAS !

Ringde SAS får några minuter sedan. Enligt dem är det fortfarande förbjudet att använda alla typer typer av mottager på flygen !
 
Läsa innantill

Någon på SAS borde flyga med sig själv, så att säga, och passa på att läsa den tidning som de så vänligt förser passagerarna med, så att de har något att fördriva tiden med när de sitter och väntar på att få lyfta från någon flygplats någonstans.

Där står det mycket riktigt uttryckligen att GPS är tillåten, utom under start och landning, dvs när skylten om säkerhetsbältet är tänd. Då ska all elektronik, större än armbandsur och liknande, vara mer eller mindre avstängd. Jag skriver "mer eller mindre", eftersom mycket krafs idag är igång, låt vara med lägre effekt, även när det är avstängt, för att hålla minnet kvar.

Anders
 
Dålig mottagning

Jag var nyligen och flyg med SAS (De Havilland Q400), och med min Garmin 12 CX fick jag bara in 2 satelliter. Genom fönstret (fönsterpalts) som jag tolkade satellit statusbilden. Jag fick således aldrig GPSen att visa vare sig fart, kurs eller höjd.

Någon fler som fått dålig mottagning inne i planet ?

Per Brune
 
Re: Dålig mottagning

Brune; sa:
Någon fler som fått dålig mottagning inne i planet ?
Jag har haft god mottagning med både Magellan 315 och Garmin GPS V men det krävs att man håller antennen mot fönstret. Vad det var för flygplan eller ens bolag kommer jag inte ihåg.

Läste förresten en artikel i ComputerSweden om att när SAS och Boeing visade upp den bredbandstjänst för pressen som SAS skall lansera i slutet av 2004 så erbjöd man förutom Ethernet över kabel också trådlös överföring enligt 802.11b i flyplanet. Om Boeing och SAS anser det säkert att släppa lös mängder av radio-SÄNDARE i flyplanet så kan man nog räkna med att eventuella förbud mot GPS-mottagare och annan passiv utrustning slutgiltigt äntligen är förpassat till historien. Vid det laget kanske hela SAS personal har fattat det också och slutat sila mygg och svälja kameler. Lufthansa kommer enligt samma tidning att erbjuda bredband baserat på Boeing-teknologi på någon amerikansk inrikeslinje redan den 15/1 2003.
 
Hmmm...

Själv är jag väldigt flygrädd och tycker att det är skrämmande att ni sitter och smyger för att testa era grejer. Även att ni klagar på bolagen för att ni inte får använda teknisk utrustning.
Hoppas att jag slipper flyga med samma plan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
henan Tips: GPS på SAS-flighter Navigering 4

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg