Hej. jag väger för mycket

Hej. Jag vill gå ner i vikt och tänkte börja vandra med en ryggsäck på 60 kilo runt 2 timmar per dag och äta väldigt lite, kanske två frukter (äpple eller banan) per dag. Vad tycker ni om min träningsplan?
Jag har klarat att gå med en ryggsäck på 60 kilo i flera timmar förut. Men jag vet inte om det är hälsosamt.
 
Låter som en helt värdelös plan. Eller vill du gå ner snabbt i vikt fungerar det självklart men vikten kommer snabbt tillbaka när du slutar.

Jag har själv haft mycket problem med vikten och kämpat sedan 2018. En sak jag med 100% säkerhet kan säga är att det praktiskt taget är omöjligt att gå ner i vikt VARAKTIGT och under lång tid med träning. Vikten handlar mer om det du äter. Sen är träning självklart viktigt i sig, men ät bra och varierad mat och rör på dig så kommer du gå ner i vikt.

Om jag ska summera vad jag lärt mig på 6 år är det följande.

- Att gå ner i vikt handlar om goda vanor. Byta ut dåliga alternativ mot bättre och äta så hälsosamt det går.

- Det kommer finnas dagar när det inte går och man kommer vräka i sig skitmat. Då får man fan inte ge upp utan försöka hitta tillbaka så fort som möjligt, ju snabbare ju bättre.

- Ingen är perfekt, det går inte att börja från dag 1 och tro man kan och vet allt. Jobba sakta och gör små förändringar. Vi är lika men ändå olika, gå din egen väg och gör det som fungerar för dig.

- Dieter, och annat trams är bara kasta i sopkorgen direkt. Ät vanlig mat som är varierad.

- Tänk långsiktigt, sätt mål och delmål.
 
Håller med om allt ovanstående och du kommer att gå sönder om du följer din plan. Törs nog säga att det är nästan säkert att du inte håller. Låt det ta tid, tråkigt jag vet.
 
Om du inte är van att bära 60kg kommer troligen din kropp inom kort att protestera med smärta och skador. Det är mycket vikt att bära även för en välbyggd tränad person.
Börja med betydlgt mindre vikt på ryggen och vänj kroppen. Det är inte bara muskler som ska klara belastningen, även senor och leder och ben ska orka.

/Patrik
 
60kg ryggsäck i 2 tim/dag är som att be om trasiga fotleder, knän och rygg.
Ha en ryggsäck på 15-20 kg och vandra 2 x 1,5 tim/dag istället. Det kommer ge en rejäl effekt i viktminskning!
 

Liknande trådar