Hederliga vanliga linsträckare

Hallå där..

Hade en premiärtur med mitt Exped Orion Extreme under fem nätter i veckan. Hur nöjd som helst förutom med linsträckarna som jag anser inte fungerar som jag vill, eller så förstår jag inte hur det är tänkt trots att jag har kollat på filmerna på deras hemsida..

Nåväl, på mitt förra tält och på många andra sitter det ju vanliga trehåls linspännare i aluminium eller något liknande. Vart kan man köpa sådana ? Jag har kollat på både addnature och outnorth och till och med NK men inte hittat.

Eller om ni har tips om andra som är smidiga, hållbara och som man kan manövrera med handskar utan problem..

Mvh // Johannes

Då ska jag se om mina linor passar Hillebergsträckarna annars får jag köpa de vanliga som jag fått länk om :)

Stort tack :)

Mvh // johannes

Jag har provat Hillebergs sträckare med en icke-Hilleberg lina och det gick skitdåligt, linan ville glida. Däremot funkar de helt suveränt med Hillebergs egna Spectra/polyesterlina. Problemet var nog att den lina killen på Naturkompaniet tvärsäkert sa skulle funka (3mm:s lina som 3mm:s lina - inte riktigt rätt...) var för glatt och jämn på ytan. Läste just och Hillebergs lina har inte någon kärna utan hela linan är "vävd".

Tack för din synpunkt där. Kanske får bli de vanliga hederliga plåtbitarna då så man slipper köpa nya linor helt i onödan också..

Mvh // Johannes

hbls

Jag har å andra sidan provat Hillebergs lina med en icke-hilleberg lina och det gick skitbra, linan ville inte glida. :)

Jag tror det kan bero på vad för material linan är gjord av, lite som du var inne på, med vävd och glatt material. Och inte vilka märken som används.

Gillar också Hillebergs. Glider iaf inte med mina linor (Tendon 3mm repsnöre).

Finns en billigare variant av samma modell på northstar.se

är ganska säker på att det är just clamcleat linsträckare som hilleberg använder. finns för olika dimensioner, dom på outnorth är för 3mm lina, och northstar 1-2mm. har "hillebergs" på hillebergtältet, och dom från northstar på mitt hemmasydda. extremtextil har dom också i flera varianter...

här har ni hela produktserien
http://www.clamcleat.com/cleats/cleats.asp?menuid=7

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg