Head Monster 70 el 75? plattor?

nån som jfrt 70 o 75? visst, 70 svängkvickare, 75 stabilare fr allt offpist - men fortf rådvill. vad välja som telisskida?? vill kunna köra överallt, inkl toppa m stighudar o sätta crossplate + slalombindningar (har annars chilibindn). vill dessutom ha råd om plattor (märke) o höjd på dessa!

tack! ola

Kanon skida

Är ägare av ett par Monster iM70. Detta är en kanon fin skida som har ett stort användnings område. Jag använder mina till "freeride" åkning i pist och offpist med en Salamon S912 bindning med en 12mm(?)platta. Skidan har i mitt tycke ett mycket dra kantgrepp, även på isigt underlag. Tyckte från början att skidan var för stadig och lite slö i svängarna, men med tiden har jag lärt mig skidan och tycker nu att den är mycket underhållande;-).
Kombinationen skida och bindning blir ganska tung, och detta känns i hoppen. Fick stora problem med att skidorna ville lösa ut vid t. ex en "360". Men allt går att fixa med en hårdare inställning (120kg+ min vikt 65kg..)...
Mitt råd är att KÖP, du kommer inte att bli missnöjd!
//Micke

monster

Det är grymma skidor båda två! Om du ska välja den bredare eller den smalare beror på vad du ska ha den till. Välj den bredare om du ska åka mycket utanför pisterna, eller om du främst ska använda skidan till alpin utrustning. Välj den smalare om du vet med dig att du kommer att åka både pistat och opistat med telisar. Den bredare skidan blir ju en aning tyngre också vilket kan vara negativt om du ska gå uppför.
Sen nämner du att du ska sätta på en x-plate. Detta rekomenderar jag inte. Den modell som hittills har kommit ut på marknaden är för klen. Den böjs och börjar glappa. Den kan funka om man inte väger särskilt mycket och inte åker så aggresivt, men problemet är att åkare som väljer den ofta kör just aggresivt. Det har viskats om att det kommer ut en ny, förstärkt variant, så jag föreslår att du avvaktar med inköpet av plattan.
Du ska dock inte vänta med inköpet av skidan, den är utmärkt, vilken du än väljer. Det är tom så att det kan vara svårt att få tag i. Den har blivit väldigt populär så om du hittar den så tveka inte!

Mvh Jon Carlsson

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dave1 Head Skidor allmänt 4
rihckard Head Cyber X90 - skidor? Skidor allmänt 1
dave1 Legend eller Monster eller.. Skidor allmänt 9
srpp Monster, B2 och Legend 4800 Skidor allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg