HB nyhet 2009

Jag har använt Fjällräven Akka (som är nästan lika stort) under många år nu och jag har sällan haft problem att hitta yta för tältet. Ofta hittar man tillräckligt med plan yta för sovdelen och så får det vara lite knöligt i abisden.

Enda gången jag kan se att det blir problem är i stenig terräng där det finns röjda tältplatser, dessa är ofta ganska korta.

/M

Jag tror inte det är något större problem, lite beroende på var man går och hur man planerar sina tältplatser. Själv skulle jag nog utan problem lyckas få upp ett såpass stort tält 19 gånger av 20. Problemet är att jag inte vill missa den där sista gången...

Seriöst, är det nån som hört talas om nån som nånsin behövt sova under bar himmel med tältet nedpackat pga att de inte hittat en plats att slå upp det på? ;)

Seriöst, är det nån som hört talas om nån som nånsin behövt sova under bar himmel med tältet nedpackat pga att de inte hittat en plats att slå upp det på? ;)

Nä,det händer nog bara om man tar "låtsas" med i beräkningen.Man "låtsas" att det är så och hoppas att verkligheten ändrar sig.Med halvrisig uppsättning många nätter dock.

peter

men på bilden i trådstarten ser det ju precis(?) ut som ett Nallo? Eller är sluttningen mindre?

Det viktiga är ju att det inte är nån sluttning alls vid tårna. Lite inskränkt takhöjd är enklare att leva med än att ha fötterna mot väven hela tiden. Det här är ett stooooort tält.

Jag har använt Fjällräven Akka (som är nästan lika stort)

Njae..?
Det vanliga Akka är snarare att jämföra med ett Kaitum utan GT-absid; de är tunneltält med tre bågar. Redan standard-Kaitum är alltså ett långt tält, och Kaitum GT har fyra bågar och är alltså minst en meter till. Det här är ett lååååångt tält.

Det funderas om myggnät och att man skall få "göra ett själv"?

Jag kan inte hitta någonstans att Kaitum saknar myggnät, eller har jag missat något?

/Rob

Myggnät

Myggnät för absid-dörren,det tror jag bara nammats och keron har.och det är guld värt att ha,så man får väl fixa dit ett själv.

Har Kaitum myggnät i ventilerna? Det saknas på Nallo och det stör mig. En poäng med Hillebergs tighta skärning mot marken är att absiden kan bli hyfsat myggfri, men utan myggnät i ventilerna försvinner den poängen raskt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg