hb: nallo eller nammatj?

Tänkte köpa tält snart. Lånade ett nammatj 3 gt i somras och tyckte att det var ett toppentält. Frågan är om jag skall slå till på ett nammatj eller det lättare nallo?

Kommer använda tältet både sommar och vintertid. Är frestad av det lättare nallo, men hur fungerar det under vintern?

Om det inte är fråga om riktigt extremt vinterbruk så funkar det lika bra med Nallo. Har en polare på Svalbard som valde Nallo 3GT framför Namatj i samma utförande och hon har inte haft några invändningar. Tror dessutom HB har förbättrat ventilationslösningarna en del sedan hon köpte sitt tält -03. Själv har jag ett Namatj 2 och hade jag köpt tällt idag hade det blivit ett Nallo 3GT.

Jag har inte själv använt dessa två tält vintertid men har fått flitigt med kommentarer kring bra och dåligt av kompisar (sagt för att du ska kunna värdera mina synpunkter rätt för dig).
Det är kanske två väsentliga skillnader mellan dem ... vikten och ventilationen. Jag har varit med om Nallo i fuktig sommarväder och ventilationen är inte alls detta tälts starka sida ... för att uttrycka sig diplomatiskt på en sida som denna. Vintertid är ventilationen ännu viktigare!

Är du ute efter ett tält för två personer men större än "2-personerstält"? Jag har ett Staika vilket är utmärkt i skärgård på sommaren och vintertid överallt ... men lite tungt och skrymmande. Efter att ha sökt ett lättare tält för vandring så föll valet på Kaitum ... efter att ha kollat både Nallo och Nammatj noga. Vikt obetydligt mer än Nallo GT, bredare (140 cm) innertält än motsvarande 2-personerstält, raka ändar i innertältet vilket ger mycket mer volym samt dessutom samma goda ventialtion som Nammatj. Sedan är det en smaksak om man föredrar två absider och ingångar eller en enda rymlig GT-absid.

Kaitum är klockrent! Mycket välventilerat, viktigt både vinter som sommar. Stort och rymligt, två mindre men tilräckliga absider i stället för en stor där allt ligger och man måste snubbla/klättra för att komma ut. lika lätt som Nallo2GT men bättre ventilerat

Friluftsmat

Sorry att jag byter ämne lite, men jag ser på din sida att du är intresserad av friluftsmat. Har du några spännande recept? Själv saknar jag den där riktiga talangen, så det blir mycket varma koppen...
Tacksam för inspiration :)

Nordesjö; sa:
Peifen; sa:
Nedar; sa:
Kaitum är klockrent!

Synd att det bara finns 2 pers modell. Men det kommer säkert 3 pers modell snart.

Det kan vara så illa att jag är tvungen att köpa mig ett tremans-Kaitum om Hilleberg börjar sälja ett sånt och det väger in under 3 kg. Känns som det perfekta tältet för familjemys!

Blir nog tight att få in ett "Kaitum 3" under 3 kilo, det väger 2,7 nu. Från Nallo 3 till Nallo 3 GT är det 400 g, och det är nog mindre ökning av tyg där än till en tilltänkt Kaitum 3. 3,2 kanske?

Jag vill se ett "Kaitum 4"!

alven; sa:
Blir nog tight att få in ett "Kaitum 3" under 3 kilo, det väger 2,7 nu. Från Nallo 3 till Nallo 3 GT är det 400 g, och det är nog mindre ökning av tyg där än till en tilltänkt Kaitum 3. 3,2 kanske?

Ja, det kanske är för mycket att hoppas på...
Det är såklart svårt att gissa när man inte konstruerar tält (och inte vet vilka tokförenklade matematiska modeller som är närmast), men är inte Keron en bättre jämförelse?
Keron 3 är 17 % tyngre än Keron 2 i nettovikt.
Då hamnar Kaitum 3 på drygt 2,9 kg i nettovikt, vilket borde innebära ca 3,1 i brutto. Inte så långt från din gissning!

Men samtidigt behöver man kanske bara öka bredden med 20 cm istället för 30, vilket kan spara några gram?

Men som sagt, det här är amatörgissningar (och förhoppningar). Och även 3,1-3,2 kan man ju leva med för ett tremanstält med dubbla absider, full takhöjd och en ligglängd som passar andra än hobbitar! :)

Eller så hoppas man att Tarptent kommer med ett lika rymligt tält som väger hälften.

alven; sa:
Nordesjö; sa:
Peifen; sa:
Nedar; sa:
Kaitum är klockrent!

Synd att det bara finns 2 pers modell. Men det kommer säkert 3 pers modell snart.

Det kan vara så illa att jag är tvungen att köpa mig ett tremans-Kaitum om Hilleberg börjar sälja ett sånt och det väger in under 3 kg. Känns som det perfekta tältet för familjemys!

Det är oftast bäst att spekulera om sådant som man inte ens vet om det kommer :).... så för att fortsätta på den linjen så .....
Skillnaden mellan ett Nallo GT 2 och ett GT 3 ... vilket borde kunna vara ungefär jämförbart med skillnaden mellan ett Kaitum 2 och ett spekulativt eventuellt 3, till tygåtgång mm ... är 0,2 kg. Det skulle i så fall innebära att ett Kaitum 3 skulle kunna hamna strax under 3 kg.

tiddelipom; sa:
alven; sa:
Nordesjö; sa:
Peifen; sa:
Nedar; sa:
Kaitum är klockrent!

Det är oftast bäst att spekulera om sådant som man inte ens vet om det kommer :).... så för att fortsätta på den linjen så .....
Skillnaden mellan ett Nallo GT 2 och ett GT 3 ... vilket borde kunna vara ungefär jämförbart med skillnaden mellan ett Kaitum 2 och ett spekulativt eventuellt 3, till tygåtgång mm ... är 0,2 kg. Det skulle i så fall innebära att ett Kaitum 3 skulle kunna hamna strax under 3 kg.

Ja jag fattar f-n inte var jag fick den jämförelsen ifrån, självklart är det din som är den relevanta.

Och tänk, ett Kaitum 4 på ca 3,3 :)

Jämförelse i gram med Nallo GT som bas eller jämförelse i procent med Keron som bas, det är frågan. Eller nån ännu mer exakt modell?
Med lite tur kan vi diskutera detta fram och tillbaka tills Kaitum 3 kommer :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
Joakim Ambrosson Nallo 2 GT eller annat? Bo och sova 2
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
johan.ca Nallo 2Gt eller 3Gt Bo och sova 8
Anders111 Nallo 2 eller 3 Bo och sova 19
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
G-66 eller Nallo 2 Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg