hayes meck skivor....

hayes meck skivor

hej alla!

har ett lite smått iriterande problem med mina hayes hmx-1 skivbromsar.....hur jag en drar fast mina däck så ligger skivan emot oket....skivorna är absolut inte böjda..hojjen ä ju för faan sprillans ny och det är inte det inre skysterbara belägget som ligger emot..det har jag skysterat. vad göra???? nån som har samma problem?

[Ändrat av bushmaster84 2003-04-06 kl 13:27]

Hayes problem!

Hejsan!

Vet inte om jag förstår dig rätt men du måste antagligen ta bort någon av shimsen (tunna brickor) mellan fästet i ramen/dämparen och oket. Det är ju med shims du justerar oket i sidled...

Lycka till med justerandet.

/Bikerrog

Re: hayes meck skivor

bushmaster84; sa:
hej alla!

har ett lite smått iriterande problem med mina hayes hmx-1 skivbromsar.....hur jag en drar fast mina däck så ligger skivan emot oket....skivorna är absolut inte böjda..hojjen ä ju för faan sprillans ny och det är inte det inre skysterbara belägget som ligger emot..det har jag skysterat. vad göra???? nån som har samma problem?

[Ändrat av bushmaster84 2003-04-06 kl 13:27]

Är hela cykeln ink skivbromsar köpta hos samma handlare? Gå tillbaka till handlaren och kräv att dom justerar.

Har du köpt skivbromsarna separat så får du läsa manualen. Det brukar alltid stå hur man undviker "drag" och hur man justerar kolvarna/oket.

Eller ta hela cykeln till nämsta handlare och be dom justera.

/Mattias

inga shims

Nej, det är helt rätt, Hayes-bromsarna har ett eget fäste och har inga shims (små brickor) som de flesta andra som har fäste enl "internationell standard".

Hayesbromsarna är lättare än så att justera. Lossa skruvarna som oket är fäst med, håll in bromsen, dra åt skruvarna, så är det centrerat.

Sitter det en ev. adapter mellan gaffel/ram och bromsok så är det skruvarna mellan ok och adapter som jag syftar på.

mvh
Jonas

tack tack

nu har ja fått fason på mina skivor. ska byta skivor snart men det kändes skönt o få fason på dom fram te dess.

byta skivor?

Vad bra att du fick ordning på dom.

Varför ska du byta?

De flesta brukar hävda att just Hayes (och Avids) mekaniska skivor är minst lika bra som hydrauliska.

Jag kör med hydrauliska för att jag vill slippa vajrar som blir sämre med tiden.

/Jonas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nippe_n Hayes skivbromsar? Mountainbike 4
olind Råd om uppfräshning av gammal Miyata Mountainbike 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg