Hastighetsmätning i backar

Hej!
Hur funkar det att mäta hasitghet/sträcka i backar? Jag har läst några tidigare inlägg i ämnet men kan inte säga att jag fått ett klart svar?! Det diskuterades bland annat om att det inte spelar så stor roll om backen inte är så brant. Men när man åker skidor kan det vara ganska brant och då kommer det att ha en avgörande roll. Kan det hjälpa att ha en barometer i detta fall för att få en nogrannare mätning eller används inte den funktionen vid hastighetsmätning eller distansmätning? Om jag fattat det rätt så kan mottagaren mäta höjd utan barometer, eller?

Vilka GPS kan rekomenderas för runt 3000kr?
Har funderat på en Legend (2590) eller ska man gå på en Vista som kostar ca 1400kr mer. Några förespråkar ju Magellan som tycks ha bättre mottagning men vilken modell skulle passa bäst i den prisklassen?

Mvh Stefan

Jag har en Magellan Meridian Color. Jag är jäkligt nöjd, men det beror ju på vad man vill ha den till och hur mycket man tänkt öppna på plånboken. Jag kör både sjökort och landkartor i min, och det funkar kanon.

Hastighetsmätning i backar vet jag inte riktigt, men den känner ju av förändringar i höjd så den borde ju ta med det i beräkningen... i alla fall om man har en bra fix.

HastighetsmŠtning i icke horisontell terrŠng

Givetvis pŒverkas hastigheten av planets lutning samt sŒ Šven fšret men eftersom hastighetsmŠtning Šr en praktisk sak och mŠtpunkterna statiska, mellan portar, dock aldrig i sjŠlva portarna, struntar man i gravitationskonstantens eventuella addering eller sutrahering och mŠter verklig hastighet. Dvs man mŠter tvŒ bryttider pŒ kŠnd strŠcka och rŠknar dŠrmed fram hastigheten mellan dessa.
Det verkar som om du tittat pŒ ballistiska problem. Men vad avser skidŒkare/liknande i backe sŒ kan vi glšmma bort att det lutar. Fšr švrigt Šr det en konstant pŒ banana fšr de Œkande.
Fšr ballistiska problem škar lutningsproblematiken med minskande projektilvikt och hastighet. Fšljer man regeln att skjuta med snabba, tunga kulor, pŒ rimliga hŒll och Šr inskjuten pŒ rimliga hŒll, hŒller man mitt i och trŠffar nŠra dŠr man riktar. Oskjutna skott behšver man inte ora sig fšr.... Den intressanta frŒgan Šr alltid vad finns inom Dmax?

Go tur

Johan K

Hmmm
Det jag vill veta är om GPSen endast mäter hastighet/sträcka i horisontalplanet eller om den tar hänsyn till lutningen. Någon hade ju gjort ett experiment med att hissa upp en GPS i en kran och den hade endast visat någon meter (det kanske berodde på pendling eller liknande)och inte tagit hänsyn till höjdskillnaden. Låt oss säga att man åker i en riktigt brant backe (Väggen) som lutar 40-45 grader så kommer ju hastigheten att visa ca 1,41 gånger långsammare om den endast mäter i horisontalplanet. Eftersom man inte vet lutningen i alla backar blir det ju omöjligt att "räkna" ut hastigheten. Förövrigt så åker jag inte runt portar utan friåker så om det inte skulle hinna med att sampla hastigheten runt några eventuella portar så spelar det inte någon roll.

Är bara ute efter ett mycket enkelt svar:
1: JA den tar hänsyn till lutningen och du kommer att se verklig hastighet
2: Nej du ser endast hasitgheten i horisontalplanet.

Mvh Stefan

Vista horisontell

Måhända kan det vara olika för olika mottagare, men en Vista mäter hastigheten horisontellt. Sträckor i höjdled redovisas inte, följaktligen heller inte någon vertikal hastighetskomponent.

Däremot lagras höjd och position och tid i spårloggen, så det skulle ju gå att göra ett program som tuggar fram hastigheterna i efterhand.

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg