Hårt gummi!

Har ett par Borealskor med torkande gummi, vill mjuka upp lite eller på annat sätt öka friktionen mellan sko-vägg.Har du nån ide?
Har testat att värma upp gummit med vatten men det varken mjuknade eller hårdnade. Finns det nåt friktionspreparat man kan använda?
Hyfsade,oslitna skor som min ekonomi helst vill ha kvar.

har själv använt tjärpapp och/eller jätte-jätte-jätte-jätte-fint sandpapper och "ruggat" upp ytan på mina gamla boreal ace, när jag hade dem.

Det funkade.
/Kotten

Har för mig att jag läste att skor som inte använts på ett tag ska bygga upp ett lager dålit gummi.
Lösningen skulle vara att borsta upp dom lite med en stålborste.

dåligt gummi

Tack för tips!
Gummit torkar väl lite på ytan så det borde finnas bättre nån millimeter in. Man kan också vaxa gummit för att få det mjukare.(sexvax ger även bra friktion-kan köpas i butik eller internet)Hårvax ger bra gummi men kan ligga kvar på ytan och då ge sämre grepp.Torka bort efteråt!

owahlund; sa:
Har ett par Borealskor med torkande gummi, vill mjuka upp lite eller på annat sätt öka friktionen mellan sko-vägg.Har du nån ide?

Prova att först tvätta dem i rätt varmt vatten och sedan gå lös med stålull på gummit. Gnugga så att du får ett ordentligt lödder och skölj av dem. Detta fungerar mycket bättre än sandpapper.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg