• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Harsprånget - fall eller verk?

Häromdagen skidade jag förbi Harsprånget, vilket gjorde mig intresserad av att få veta mer om detta. Så jag tog en vända till Wikipedia. Där kunde jag bl a läsa:
"Harsprånget är ett vattenkraftverk i Luleälven (Stora Lule älv), i Jokkmokks kommun nära Porjus.
Det är Sveriges största vattenkraftverk med en effekt på 977 megawatt (MW)"

Hela Wikipediaartikeln.

Det som fick mig att reagera var det som inte stod i Wikipedia-artikeln: Jag hade ju ett bestämt minne av att Harsprånget en gång varit ett vattenfall, vilket med en till visshet gränsande sannolikhet förmodligen hade gett namn åt vattenkraftverket.

Lite fortsatt googlande gav mer info:
"Harsprånget, en knapp mil söder om Porjus vid Stora Lule älv i Norrbotten, var för länge sedan ett av Sveriges mäktigaste vattenfall och bestod ursprungligen av en rad branta forsar i tvära krökar." samt

"År 1918 inleddes utbyggnaden av Harsprånget – ett bygge som mötte mycket motstånd på vägen och avbröts under en lång period. Inte förrän 1952 invigdes kraftstationen som kom att bli ett rekordprojekt i många hänseenden."

Hela artikeln finns här.

En fråga man ställer sig är naturligtvis vem som skrivit artikeln i Wikipedia? Någon närstående Vattenfall?

En annan fråga är: Vattenfallet finns ju inte längre. Det som finns och som har namnet Harsprånget är en kraftstation. Därför är det kanske rimligt att en Wikipediaartikel inte nämner det som har varit? Å andra sidan finns ju inte heller Inkariket längre, men är trots detta begåvat med en artikel i Wikipedia.

Vore intressant att få höra andras uppfattning i frågan.

Jörgen
 
Wikipedia är ju alltid lite riskfyllt. De kräver dock att allting har referenser. Du kan också kolla revisionerna via flikarna högst upp och då kan du kanske få information om vem som skrivit något.

Det är dock inte fel att Harsprånget är ett vattenkraftverk idag. Men om du tycker att artikeln vinner på att kompletteras med att harsprånget har varit ett vattenfall så är hela idén med wikipedia att du då skriver dit det med referenser och på så sätt ger Sveriges grundskoleelever möjlighet till fördjupad kunskap i sina geografiarbeten
 
I artikeln om Stora sjöfallet nämns fallet rent kort så varför inte Harsprånget skulel nämnas vet jag inte. Nu har väl artikelförfattaren i Harsprångsfallet haft begränsade kunskaper så lite extra text vore kanske bra.

Men trots sina begränsade kunskaper så har man lyckats få dit en vacker illustration av fallet.

Christian
 
Projekt Runeberg.

Enligt "Genom Sveriges bygder" var det en gång Sveriges största fall, ca sjuttio meter lugnvatten-lugnvatten. Finns även en gammal teckning.


peter
 
Bonniers Lexikon

Bonniers lexikon (1995, 24 band) nänmer inte heller att Harsprånget varit Sveriges högsta vattenfall.
Lilla uppslagsboken (1957, 10 band), nämner inte heller något naturligt vattenfall.
 
Så här skriver Nordisk Familjebok, 1951-55 års upplaga:
Harsprånget, lapska Njåmmelsaskam, vattenfall och kraftverk i St Luleälv 10 km nedom Porjus. Fallet bildas i en 10 á 30 m bred, 3 km lång klyfta med branta stränder. Hela fallhöjden är 63 m, fördelad på 4 avsatser, av vilka den översta, det egentliga H., är mest impnerande med 27 m fall på 370 m längd. Vattenmängden kan uppgå till högst 1500 m3/sek, och under vinterlågvatten sjunker den efter Sourvajaures reglering sällan under 200 m3/sek. H. tillhör staten, och riksdagen beviljade 1918 medel till påbörjande av H:s kraftverk. Arbetena nedlades dock 1922, men återupptogs 1947 och fullbordades 1952. Med en 1400 m lång och 49 m hög damm, 600 m ovanför det egentliga H., uppdämdes vattenytan till Porjusfallens fot, och vattnet ledes från den i berget nedsprängda kraftstationen förbi H. genom en 2.9 km lång tunnel med 190 m2 area. Totala fallhöjden är 107 m ...

Alltså så är fallhöjden egentligen mindre i det ursprungliga fallet än vad dagens kraftverk har. Men mäktigt lär det nog ha varit! Jag kan i alla fall intyga att bergrummet där dagens vattenkraftverk ligger är imponerande! Jag kan inte låta bli att bli imponerad av själva byggprestationen, på samma sätt som jag förfasas över de spår som utbyggnaden satt i våra älvar... Men jämfört med Messaures kraftstation som ligger en bit nedströms så är Harsprånget vackert...

Och visst är det härligt att ibland kan ett gammalt hederligt uppslagsverkt slå Google på fingrarna :)
 
Lite OT: Jag kan varmt rekommendera boken Harsprånget av Björn-Erik Höijer, en roman som utspelar sig under dammbyggnationen den dan då vattnet släpps på. Själva historien i boken är dock uppdiktad.
 
Största eller högsta?

Bonniers lexikon (1995, 24 band) nänmer inte heller att Harsprånget varit Sveriges högsta vattenfall.
Lilla uppslagsboken (1957, 10 band), nämner inte heller något naturligt vattenfall.

Det vattenfall som har högst fallhöjd i Sverige är Njupeskärs vattenfall, det står också i "Genom Sveriges bygder".

Mikael
 
Det vattenfall som har högst fallhöjd i Sverige är Njupeskärs vattenfall, det står också i "Genom Sveriges bygder".

Mikael

Det kanske beror på att det fortfarande är ett fall och inget verk :)

Jag har inte kollat andra Wiki-inlägg om kraftverk belägna vid f d vattenfall. Om någon har gjort det, får man en känsla av att de är skrivna på samma sätt som det om Harsprånget? Kanske från samma källa?

Uppriktigt sagt så tycker jag nog det är på sin plats att man i en faktaartikel om ett kraftverk skriver ungefär det som står i den andra artikeln jag länkade till. Nämligen att de ursprungligen varit vattenfall, ungefär som att ylle kommer från får och dun från fåglar. Likaså att man antyder att en sådan omfattande landskapsförändring sällan varit okontroversiell. Detta tycker jag man kan skriva på ett neutralt sätt, som ren information. Att inte nämna detta känns som en (medveten?) underlåtenhet.

Jörgen
 
Det brukar alltid bli lite ordklyveri när ett vattenfall ska definieras och vad man menar med största och högsta. Njupeskär som är det högsta i Sverige har en total fallhöjd på 126 m varav det högsta fria fallet är ca 93 m. Alltså är det redan där två siffror att ta ställning till, men vad jag kan se så är båda de siffrorna större än vad någon angett för Harsprånget.

Om man istället pratar om största så är det ofta vattenmängden man menar. Här ligger Njupeskär långt efter eftersom det är ett rätt smalt fall med inte så mycket vatten i. Stora Sjöfallet var väl ett av de största så länge det fanns och även Harsprånget var väl rätt så stort i vattenmängd. Däremot har jag ingen aning om vilket bevarat fall som nu har störst vattenmängd.