Hårda vandringsleder...

Hej på er! jag är ny för dagen...
Nu är det så att jag ska ner till Holland i sommar och gå 12-16mil.Detta gjorde jag sist -94 och -96.Nu är det som sagt dags igen.Civilt denna gång. Jag undrar om ni vet sträckor man kan gå som är ca 1,5.-2.5mil. Gärna på vägar, med hård beläggning. Jag bor i Norrköping så det får vara någolunda nära.
Kanske ngn organiserad vandring.
Tacksam för svar och God kväll!

Det är bättre att gå så mycket som möjligt, och så långa sträckor som möjligt innan. Visst sliter asfalt mera på fötterna än mjuka skogsstigar, men jag skulle ändå välja de betydligt trevligare stigarna att träna på. Gå gärna långturer på minst 8h = 40km.

Neimegenmarchen är militärt träning att förflytta stora styrkor. Nu är det 90 års jubeleum. Det är stor folkfest i hela Neimegen dessa 4 dagar man går. Många nationer som kommer med sina militärvandrare. Själv gick jag med I 4:a som hemvärnsman(kvinna). man går varje morgon mellan 4-5 mil. Kommer hem till förläggningen på kvällen. Sedan går man dessa dagar i fyra olika väderstreck. Holland har bara asfalt och betongvägar att gå på. Det kräver träning för det sliter på kroppen! sedan kan det vara som det var-94 40grader varmt! nu ska jag i år gå civilt. Då kan man ta en sträcka på bara 12mil. Det tänker jag göra, tycker att det räcker.
Ibland hör jag unga grabbar säga att de gått militärmarchen(3mil) i lumpen, då brukar jag tänka för mig själv... släng dig i väggen grabben jag har gått 16 mil. Ja ja man kan inte leva på gamnla meriter... ni är det dags!
Härligt att träna igen! hoppas att någon mera blir intresserad. Sök på nätet på Neimegenmarschen så hittar ni information
HLS Åsa!

Ska du gå civilt och missa de öltälten på Heumensord?

Går militärt och i grupp (3:e gången i sommar) och vi har organiserade träningar som går på 90% asfalt och ofta på småvägar med lite trafik. Prova att reka med bil/cykel ute på landsbygden så kanske du hittar några trevliga vägar.

Annars så finns Laxmarschen då det finns möjlighet att gå 30 km om man vill. Det är en mycket trevlig marsh med stundvis riktigt fina vägar och en riktigt bra stämning och bäst av allt är laxpartyt, det är då Nijmegenstämningen kommer in ;-)

Öltält

Visst kan man sakna öltältet, för där är det drag!!!
men det känns bra att gå civilt. man startar och lägger upp dags etapperna som man vill.
Du vet ju hur härligt det är i Neimegen dessa dagar...jag ska besöka pannkakshuset (hoppas det finns kvar) sedan är stan kul på kvällen också!Nu kom hunden och jag nyss in. Vi gick en skön promenad på ca 12km.
Härligt nu då det är ljust så länge.
Lycka till nu i sommar!

Ännu hårdare

Du kan om du vill och orkar gå Totemkopfmarschen så blir du nog nöjd. Väg, kuperat och i en följd.
Än längre och hårdare finns men då talar vi om inom tjänsterna.

Go tur

Re: Öltält

Tant Grön; sa:
Du vet ju hur härligt det är i Neimegen dessa dagar...jag ska besöka pannkakshuset (hoppas det finns kvar) sedan är stan kul på kvällen också!Nu kom hunden och jag nyss in. Vi gick en skön promenad på ca 12km.
Härligt nu då det är ljust så länge.
Lycka till nu i sommar!

Har aldrig lyckats hitta pannkakshuset, har hört talas om det många ggr men aldrig stött på det. Är lite som kyrktornet i Kuijk, hört talas om det men aldrig lyckats se det ;-)

Det är Hollands största musikfestival samtidigt också och förra året firade stan 300 år och då var det ännu mer fest, det var t.o.m. så att Cafe de fuijk hade flyttat ut scenen, stället är annars känt som "Du kommer in men inte ut".

Re: Ännu hårdare

johankse; sa:
Du kan om du vill och orkar gå Totemkopfmarschen så blir du nog nöjd. Väg, kuperat och i en följd.
Än längre och hårdare finns men då talar vi om inom tjänsterna.

Go tur

De som gått Dödsmarschen och Nijmegen tycker att Nijmegen är mycekt hårdare. Dels för att du går som militär och med packning, dels att 4 dagar tar mer på psyket än 24h.

De som varit på banan i över 10 timmar vet hur jäkla sliten man kan bli i både kropp och psyke.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marros Vandringsleder i europa i nyår Vandringsleder 1
Windstalker Vandringsleder norrut Vandringsleder 5
Danielv Kynnefjäll - lämpliga vandringsleder Vandringsleder 5
elgen88 Rullstolsanpassade vandringsleder Vandringsleder 6
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
oldtimer Hur skapa/bevara attraktiva vandringssträckor? Vandringsleder 3
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Silver Fang Bästa vandringsleder i Stockholm Vandringsleder 4
seobserver Samling Svenska vandringsleder Vandringsleder 3
vikfarn Vandringsleder Stockholm - Karlstad Vandringsleder 1
TerrorTerror Finns det några vandringsleder i Dalarna med höga höjder? Vandringsleder 6
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
flippis Vandringsleder i Alperna Vandringsleder 3
bornholmerpigen Vandringsleder/rundslingor i Skåne/Blekinge/? Vandringsleder 10
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JessicaB Vandringsleder Vandringsleder 12
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
IsakWiklund Arbeta med att märka vandringsleder? Vandringsleder 11
Ändreas Vandringsleder med guide Vandringsleder 9
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
Arvidsjaur Vandringsleder Arvidsjaur Vandringsleder 3
Skogsvaktaren Vandringsleder på kartor Vandringsleder 10
musse592 Vandringsleder på Island? Vandringsleder 1
CarlHedman Bra vandringsleder i Västmanland? Vandringsleder 10
The_Lost_Cyclist Cykla svenska vandringsleder - går det? Vandringsleder 11
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära vandringsleder? Vandringsleder 10
bojjan vandringsleder för den kräsne Vandringsleder 17
Ankan79 Sveriges topp 10 vandringsleder på plätten? Vandringsleder 13
Jacob P. Vandringsleder i Vättlefjäll Vandringsleder 6
peamwd Panorama 360º för vandringsleder Vandringsleder 4
vandrarenDaniel Vandringsleder i Östergötland Vandringsleder 7
Jonas.musik Vandringsleder i anslutning till större stuga? Vandringsleder 7
rolandsk Tips på boende och trevliga vandringsleder - Funäsdalen Vandringsleder 8
peter1969 Göra kartor över vandringsleder? Vandringsleder 21
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
Esvard vandringsleder Vandringsleder 5
Vandringshyveln vandringsleder vid geirangerfjorden?? Vandringsleder 2
goblion Vandringsleder i småland Vandringsleder 5
bede Vandringsleder vid Galå Fjällgård Vandringsleder 0
avslutad_230717 Vandringsleder Gävle-Söderhamn Vandringsleder 1
Glännman Tips på vandringsleder - skaraborg, västragötaland Vandringsleder 16
awarnqvist Vandringsleder i Finland Vandringsleder 1
Joel_P Tips på vandringsleder Vandringsleder 3
luffen Vandringsleder Vandringsleder 4
Amoo Vandringsleder i Norrbotten ? Vandringsleder 12
Karpaterna.se Vandringsleder runt Brösarp Vandringsleder 5
svenssonhanna Tips på fina vandringsleder i Dalsland? Vandringsleder 4
Zer Digitaliserade vandringsleder Vandringsleder 1
ajn Markering vandringsleder Vandringsleder 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg