Hårda iläggsulor

Jag köpte ett par Haglöfs Grym som är väldigt sköna. Med dessa kom det med iläggsulor som till en början kändes väldigt bra, men efter ca 5 km börjar det värka i foten i hålfotsvalvet. Det är precis som att sulorna är för hårda. Jag provade att värma dem i ugnen enligt instruktion för att passa in dem bättre, men jag tycker inte det blivit bättre. Det sägs att de skall bli mjukare efter hand eller åtminstone passa in sig, men nu har jag gått totalt över tre mil utan att jag tyckt det blivit bättre. Efter några km så börjar det värka. Jag antar att denna typ av sula skall fjädra i steget så att den trycker in i hålfoten på uppstudsen och att det är det som gör att det värker. Är det nåt som man vänjer sig vid kanske? Märket på sulorna är SOLE och de är rätt dyra att köpa.

Senast ändrad:
På intersport där jag tänkte köpa Sole sade dom att dom går till sig även om man inte värmer i ugnen.

Själv köpte jag Arch Flex Support från Add-nature 399 kr (från samma företag som gör ICE-bug-skorna). Valde high för att jag har rätt högt fotvalv. Den känner jag att den tar hela tiden men upplever den som tillräckligt mjuk för att inte göra ont.

L_ARCH_FLEX_SYSTEM_HIGH.jpg

Den har dessutom en pelottliknande kudde för framfoten som passar mig bra. Men välj inte high om du inte har väldigt hög hålfot.

Ja, på XXL sa de att de skulle trimma in sig mot foten utan förvärmning.

Jag köpte ett par iläggssulor med hälstöd och ett ganska lågt fotvalvsstöd i en vanligt skoaffär och dessa gav inte upphov till nån värk.

Kanske det är fel på mina fötter eller att jag är för ömfotad för jag har inte hört nån annan klaga :). Skillnaden mot Arch Flex är att SOLE:s sulor inte går att välja för olika typer av fotvalv om jag fattat saken rätt.

Jag har ett par hårda sulor, fast från Superfeet, såna som inte ska värmas. I butiken "varnade" de för att det kunde kännas ovant och fötterna kunde bli lite "trötta" innan de vant sig vid extra stöd. Precis så var det för mig, tog några gånger innan det kändes hemtamt' typ 2-3 dagar, 4-5 timmar per dag. Men nu är jag jättenöjd!

Här länge skall man baka innersulorna?

Läste om olika skor på "The intrawebs" imorse och skrev upp en lista á tre versioner som jag ville kolla närmare på hos Addnature. Haglöfs Explorist var en av dem.

Framme på Addnature testade jag Exploristen men den hade extremt högt fotvalv men på rea. Jag har inga problem att lägga pengar på sköna skor så jag gick direkt på ordinare sortimentet och fick som vanligt grym service (Högbergsgatan).

Efter en stunds provande kom både jag och försäljerskan på att "- Undra om inte innersulan har ett trick."

Jag drog mig till minnes morgonens surfande inkluderande anpassning och ugnsbakning samtidigt som säljaren mindes att innersulan bara är lös och man alltid kan lägga in sina egna eller köpa lösa dito.

Efter att ha testat en italiensk sko som inte heter Prada men som var vädligt skön och som jag köper i framtiden bestämde jag mig för Haglöfsdojan ändå.

Nu sitter jag hemma med en sko som initialt inte är särskilt skön, innersulorna är på bakning i ugnen.

Har någon annan gjort likadant?

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg