Har två tältval och välja mellan.

Vad prioriterar du ligga i sovsäcken titta ut eller gå upp och laga mat?
I ett tvärtält även om jag redan har ett VeloceII kan du ligga kvar och se åt två håll vid tjänligt väder,
fixa frukost, packa ifrån sovsäcken. Ditt exempeltält är inte fullt så flexibelt.
I ett tält med entrevindfång är det till att stå upp och fixa frukost, packa etc. Jo jag gillar vårt NalloII oxså men det är två skilda tingestar. Dit val är ju ditt val Torgny.
go tur

Samma tillverkare = säkert likvärdig kvalitet, samma tyger etc, så det handlar mest om dina egna prioriteringar. Ingen kan välja åt dig med andra ord, men punkterna nedan kanske kan hjälpa till att strukturera beslutsgången.
  • Ingång i huvudänden eller längs sidan: det valet tycker jag är helt överordnat, för det kommer att bestämma din trivsel i tältet. Sidoingång känns inte lika instängt, det är närmare till "sova under stjärnorna" de gånger man kan göra det med öppen dörr. För mig är sidoingång också avgjort mest bekväm vid in- och utpassage, åtkomst till packning, matlagning i absiden etc. Men där är åsikterna delade - antagligen p g a olikheter i kroppslängd, smidighet, mängd packning och invanda rutiner. Vad trivs du med? Vill du kunna halvligga som en romare vid matbordet och röra i grytan med ena handen, eller gillar du mer att sitta i skräddarställning i ingången?
  • Utrymmet: värderar du det något större utrymmet i WBT2 så pass mycket, att du är beredd att bära på 600 g mer, "offra" sidoingången (om du nu gillar den) etc? Svaret kan ju bero på vad för sorts turer du tänker göra med tältet.
  • Absidstorleken: värderar du den klart större absiden i WBT2 så pass mycket, att... etc, se ovan.
  • Antalet personer: vad jag förstår tänker du använda tältet ensam, men vill du någon gång kunna vara två? WBT2 kan se större ut, men det har en avsmalnande fotände som kanske faktiskt gör det svårare. Beror såklart på hur långa ni är och vilka underlägg ni använder.
  • Plats på marken: WBT2 kräver en avgjort större markplätt för uppsättning och fler stag/markpinnar. Tänker du tälta på branta och steniga ställen där generöst tilltagna tältplatser är svåra att hitta, är Veloce smidigare. I andra omgivningar spelar det ingen roll och andra för/nackdelar får fälla avgörandet.
  • Uppsättning: mindre tält kan vara lättare att sätta upp ensam, särskilt i hård blåst.
  • Stormsäkerhet: där får du leta efter recensioner. WBT2 har fler stagpunkter och mindre fria tygytor som kan fladdra, men å andra sidan en mindre "aerodynamisk" och mer riktningskänslig form. Fråga dig själv, om den eventuella - i så fall troligtvis ändå marginella - skillnaden är något du behöver (och vill bära 600 g tyngre för).
Sådär kan du fortsätta - din punktlista ser antagligen inte ut som min.

PS Jag är lite undrande över den blygsamma vattenpelaren på golvväven. Är det någon, som testat hur den beter sig i praktiken?

Jag har både Veloce och WBT 2 och gillar dessa tält lika mycket.
WBT 2 är riktigt lyxigt för mej och min hund men Veloce ligger inte långt efter.
Utrymmet, ligglängden och sitthöjden, samt plats för våra packningar är kanon i båda tälten.
Jag köpte ett Veloce för att jag ville spara lite på vikt och packvolym utan att förlora nåt på kvalité eller komfort och jag är helnöjd.
Så mitt svar blir nog: Veloce

Vad prioriterar du ligga i sovsäcken titta ut eller gå upp och laga mat?
I ett tvärtält även om jag redan har ett VeloceII kan du ligga kvar och se åt två håll vid tjänligt väder,
fixa frukost, packa ifrån sovsäcken. Ditt exempeltält är inte fullt så flexibelt.
I ett tält med entrevindfång är det till att stå upp och fixa frukost, packa etc. Jo jag gillar vårt NalloII oxså men det är två skilda tingestar. Dit val är ju ditt val Torgny.
go tur

är den som går upp när jag har sovit, tycker inte att ligga o dra mig om det inte är -40 grader då är man lite av den som vill ligga och laga frukost utanför tältet.

Har du tänkt använda tältet på vintern kan det större tältet (WBT2) ha klara fördelar. Som andra redan sagt, du måste titta på din egen användning och preferenser.
Bär du tältet och bara "övernattar" i är Veloce lättare, men slår du basläger och tillbringar flera nätter på samma plats erbjuder WBT2 ett mer generöst utrymme. I WBT2 har du plats för all packning i innertältet om du är ensam, och kan använda absiden för kängor och matlagning. I Veloce hamnar allt i absiden. Ett tips kan vara att gradera egenskaper som har betydelse för dig i en skala 1-3 och se vilket tält som får flest poäng med din egen värdering.

Jag tittade på båda dessa för ett par år sedan och det enda negativa man kan läsa egentligen är Hur golvets kvalitet är. Många ifrågasätter vattenpelaren MEN jag själv fann ingen användare som skrivit ngt negativt om denna omtalade golvduk.

Hur håller golvet i längden etc.... intressant fråga som inte tycks ha några svar av användarna själva.
Jag tror att Du får ett bra tält oavsett vilket du väljer av dem för pengarna, om det brukas normalt.

Klokt råd av SMUX - Ett tips kan vara att gradera egenskaper som har betydelse för dig i en skala 1-3 och se vilket tält som får flest poäng med din egen värdering.

Som vanlgt lägger smux in en klok och övertänkt växel, själv har jag nog oöverlagt gjort liknande beslut någon gång längs vägen men allt är faktiskt inte excel, gram och cm3 utan en hel del känsla och förväntning.
go tur

Är också lite fundersam över golvets tålighet. Uppgivna 2000 mm är lägre än förväntat.

Tältgolvet är många gånger ett tälts svaga punkt, och enligt egen erfarenhet ofta det första som ger upp även om man är noggrann med val av tältplats. Att sätta upp tältet på regndränkt mark och finna att golvet släpper igenom vatten pga trycket från personer och utrustning i tältet är inte kul - been there, done it:(
Själv undviker jag gärna de tunnaste golvvävarna, medveten om att det innebär några ytterligare gram att bära på.

Är också lite fundersam över golvets tålighet. Uppgivna 2000 mm är lägre än förväntat.
2000 mm vattenpelare är ju bara 0,2 kg per kvadratcentimeter. Jag gick och ställde mig på alla fyra med i tur och ordning ett knä, en hand och en armbåge på en personvåg. Sen grovmätte jag resp. anliggningsyta. Fick värden i storleksordningen (grovt räknat) 1-2 kg per kvadratcentimeter, dvs 5-10 gånger högre än vad golvet skall tåla - och då är jag ändå ingen tungviktare.

Det kan låta oroväckande, men resonemanget är ju väldigt teoretiskt - det är förhoppningsvis sällan man slår upp tält på ett så dumt ställe, att det blir en ren vattensamling under golvet, som dessutom inte har någonstans att ta vägen utom upp genom tyget, när man trycker till med någon kroppsdel.
Använder man alltid footprint och väljer tältplats med lite omsorg, så bör man väl klara allt utom ren översvämning, men om jag skulle välja tält idag skulle dessa två falla bort just på grund av golvet.

Mitt eget golv skall enligt uppgift hålla 4000 mmVp och det funkade OK (utan footprint) på rejält vattenmättad mark under sommarens rekordregniga tur - men det kändes inte att det var mycket marginaler, när man satte armbågen i tyget.
Vaude har kanske goda skäl att förse även sina allra lättaste tält med golv, som håller 10 000 mmVp (1 kg per kvadratcentimeter).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
pelka vad har ni för längd på era liggunderlag?? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg