Är också lite fundersam över golvets tålighet. Uppgivna 2000 mm är lägre än förväntat.
2000 mm vattenpelare är ju bara 0,2 kg per kvadratcentimeter. Jag gick och ställde mig på alla fyra med i tur och ordning ett knä, en hand och en armbåge på en personvåg. Sen grovmätte jag resp. anliggningsyta. Fick värden i storleksordningen (grovt räknat) 1-2 kg per kvadratcentimeter, dvs 5-10 gånger högre än vad golvet skall tåla - och då är jag ändå ingen tungviktare.
Det kan låta oroväckande, men resonemanget är ju väldigt teoretiskt - det är förhoppningsvis sällan man slår upp tält på ett så dumt ställe, att det blir en ren vattensamling under golvet, som dessutom inte har någonstans att ta vägen utom upp genom tyget, när man trycker till med någon kroppsdel.
Använder man alltid footprint och väljer tältplats med lite omsorg, så bör man väl klara allt utom ren översvämning, men om jag skulle välja tält idag skulle dessa två falla bort just på grund av golvet.
Mitt eget golv skall enligt uppgift hålla 4000 mmVp och det funkade OK (utan footprint) på rejält vattenmättad mark under sommarens rekordregniga tur - men det kändes inte att det var mycket marginaler, när man satte armbågen i tyget.
Vaude har kanske goda skäl att förse även sina allra lättaste tält med golv, som håller 10 000 mmVp (1 kg per kvadratcentimeter).