Har ni kollat vad som krävs i låsväg?

Började precis att läsa det finstilta i min hemförsäkring hos Atlantica... de kräver ett godkänt fastmonterat lås eller TVÅ lösa godkända lås ( mao så räcker det inte med ett "kryptonite"-lås! ) Suck! :-(

/
Hase
 
de är (i mitt fall) förmånliga...

då det gäller hemförsäkringen. Men det är inte så konstigt då man börjar att läsa det finstilta... de har en hel del undantag... Bl.a. så ersätts en cykel med max 6000kr, och självrisken är minst 1200kr eller minst 25% av cykelns värde... :-(
Så nu funderar jag på skaffa en separat cykelförsäkring hos något annat bolag...Och nästa år så blir det nog en helt ny hemförsäkring...

/
Hasse

p.s.1. de hade en "lustig" grej till: Man får inte förvara sport/friluftutrustning för mer än 5000kr i sitt källarförråd... :-(

p.s.2. En konstig sak ang. "kryptonite lås" vs. 2 godkända lås... cykeln behöver inte vara fastlåst i något fast föremål för att försäkringen ska gälla, det enda som räknas är att cykeln är låst med godkänt/godkända lås!
 
Folksam

Folksam har bra hemförsäkring vad gäller cyklar.
Kommer inte ihåg om den täcker cyklar upp till 30 eller 60 papp.
Låset behöver vara godkännt vilket kryptonite eller de andra bör klara galant.
 
godkänt men billigt lås för fast montage ...

finns på Toys "R" Us i Kungens kurva, hittade BASTA Click 3110 för 169 kr resp. 179kr( beroende på hur brett lås man vill ha) , vilket kan jämföras med 299kr i välkända cykelaffärer i Stockholm.
 
försäkring

Skulle nog byta.. å ha fast monterat e inge skoj.

Så här står det på Folsams sida:
Stöld av cykel ersätts med högst 20.000 kronor om den stjäls på annan plats än i bostaden. Vid stöld ur biutrymmen till bostaden, t ex källare eller vind, är högsta ersättning 30.000 kronor.

Grundsjälvrisk - 1.200 kronor vid varje skadetillfälle.

Det står inget om låset men jag ringde och frågade och de sa godkänt vilket inte e allt för dyra.
Thomas.
 

Liknande trådar