Själklart kan man se det hela som hårklyveri och det är väl en ständig diskussionsfråga om vad man "får" göra.
Ursprungstanken med att ha lett en led är väl att man ska göra det utan assistans uppifrån. Och om man har en polare som är 190 så blir det ju assistans uppifrån om han assisterar den som är 160 - för det är väl klart vem av personerna som klättrar?
Självklart ska man inte låta jakten på prestationer gå ut över säkerheten, men det gäller ju generellt. Om jag inte bedömer att jag kan leda säkert, toppar jag. Eller förklipper, eller åtminstone förplacerar.
Fast då är det ju just det jag klarat också...
Just första förklippt är för all del kanske så "normalt" att det anses OK i RP osv.
Själv har jag inget scorecard, och räknar inte med att någon nånsin kommer att intresseras eller imponeras av mina prestationer. Fast jag håller koll på dem själv och gläds över dem, och kollen kan man ju ha m h a av t ex de konventioner som trots allt uppstått.
Jag är dock jättenöjd om jag toppar nåt som är svårt, för den stora gränsen FÖR MIG går vid om jag friat en led eller inte.