Har jag köpt för korta skidor?

Hej alla glada,

Har nyligen inhandlat ett par skidor som är tänkta att användas för toppturer men även en del pistad åkning. Det blev ett par mythic rider 165 med marker duke.

Ser mig som en hyffsad åkare utan att vara expert. Är väl ca 170cm lång , väger närmare 75 kg. Vägde mellan 172 och 165 vid köpet men tänkte att lättare är lite smidigare plus att en bredd på 90mm ändå borde ge en del bärighet.

Nu undrar jag om jag gjort bort mig helt - blir detta åt h**vete för kort? Jag har åkt lite pist med dom och det har funkat hyffsat. Vad tror ni?

/Andi
 
Hej andi!
Jag är 177 cm och kör på 185 långa skidor. Mythic är en riktig fin skida men är de för korta riskerar du att de dyker i lössnön. Jag är ledsen att säga så men du skulle ha köpt lite längre, men, justera bindningen så långt bak som möjligt, och är det mycket puder så får du köra med lite bakvikt...
I Sverige kommer du att ha garanterat kul med de ändå!
 
Jag måste nog hålla med Alvaro, det låter lite väl kort.
165 låter väldigt kort med tanke på din vikt. Personligen hade jag nog valt längre än 172 också om jag vägde som du. Men vad man föredrar handlar ju om smak, tycke och åkstil.

Även variabler som hur mjuka/styva skidorna är och hur de böjer spelar ju naturligtvis in
 
Jag (174 cm/ 90kg) stod i valet och kvalet för en tid sedan och testade lite olika modeller bl a Head monster 82 167cm men efter att ha funderat igenom saken och lyssnat på rekommendationer från duktiga åkare jag känner så valde jag 184 cm långa mythic rider. Jag har hunnit åka 9 dagar på dom främst i pist och är mycket nöjd med dom. Jag tycker de beter sig lugnare i pist än de kortare Headen och är fantastiska för storslalomsvängar i hög fart men funkar även för kortsväng.
Jag har inte hunnit åka någon direkt offpist med dem men det var främst pga det som jag valde 184cm istf 178 cm.
 
Hej igen,

Tack för era svar - det var alltså som jag trodde, jag har gått på för kort längd. Mardrömmarna kommer alltså att fortsätta ;) I nuläget är det dock inte så mycket att göra i alla fall. Får väl ge dom en ärlig chans först. Som någon skrev så funkar dom kanske i svenska förhållandet trots allt, vilket är mitt huvudsakliga område för åkning.

Någon av er som har erfarenhet av att åka offpist på lite kortare skidor?

/Andi
 

Liknande trådar