Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tivedens nationalpark ÄR intressant. Har själv vandrat kors och tvärs i Tiveden och det är en fantastisk miljö. Dessutom nära till Vättern och underbara bad i kristallklart vatten. Ta gärna kontakt med turistbyrån i ex Karlsborg;
Jag gick Bergslagsleden söderifrån och tältade vid vinskyddet strax norr om nationalparkgränsen, tittade omkring därifrån dagen efter, utan packning.
Rekommendation: Berglslagsledens södra del i Tiveden (branter längs stigen, trollskog) / från vindskyddet en bit tillbaka in i nationalparten och där till väster.
Som tidigare sagts kan man gå Bergslagsleden. Berglagsleden går igenom N.parken. Men bäst är nog att gå på Stenkällestigen som går från naturummet vid parkeringen till Stora Trehörningen. En broshyr om stigen fås i naturrummet. Annars gäller gröna kartan 9E SO Askersund, som dock inte visar de smala ravinerna. Av denna anledning avråder jag att gå i obanad terräng om man inte är ute efter äventyr.
Det är riktigt att Vättern kan var kylig. Men gör man ett besök i Tiveden så rekommenderar jag även ett besök till Granvik och Djäknesundet nere vid Vättern. Det är några riktiga smultronställen. Jag har själv planer på en kanotfärd just från Granvik och vidare norrut genom den skärgård som sträcker sig upp till Askersund. Fantastiskt vackert.