Har du tips om Australien?

Hej!

Jag ska bo i Australien några månader och vore jäkligt glad för alla slags tips jag kan få! Mestadels kommer jag att bo i Sydney, så där är det väl Blue Mountains som gäller antar jag. Men lite semester blir det och därmed tid att ta mig iväg till andra ställen (Arapiles kanske?). Jag är intresserad av allt ifrån tips om bra ställen att klättra på, klätterkursarrangörer, sjysst bouldring eller inomhusväggar i Sydney, "leder som måste klättras", klätterklubbar, klätterbutiker eller egentligen vad som helst som kan tänkas vara av intresse!

Tacksam för alla tips!

Milosz Swiergiel
 
Hej,
kolla med Peter North på Northbound Adventures (http://www.northbound.se). Han skall ordna en resa dit i höst och har koll på läget när det gäller klättring i Arapiles och Blue Mountains.
 
Ahhh! Hàrligt!
Kan tyvàrr inte tipsa om nagot, men jag suckar lite avundsjukt och dròmmer mig dit...

(Fast sjàlv àr jag just nu vid Gardasjòn sa det àr egentligen inte sa sznd om mig... ;-)
 
sök dig till katoomba

Hejsan!
Är lite avis på dig men som sagt Blue Mountain är helt klart värt besöket för att klättra.

Eftersom vi inte hade ngr egna grejor med så kontaktade vi ett av företagen -
Blue Mountain Adventure Company http://www.bmac.com.au
i Katoomba för klättring, vilken var helt suveränt tror det kostade 185 dollar/pers för en dag 2 pers o en guide. Hur mkt klättring som helst och då bara +25 meters leder på topprep.

Jag kan helt och hållet rekomendera det företaget tror vår guide hett Mick vilken var sjysst och ingav god kunskap och hade mkt erfarenhet.
Ha en trvl tur
Jonas
 
Om du vill klättra i Blue Mt så är det bara att köpa Simon Carters guidebok och börja beta av lederna med stjärnor :) Det finns både trad och sport, och det går att klättra större delen av året. Kanske kan vara lite varmt mitt i sommaren, och lite kallt mitt i vintern, men annars ok. Du lär behöva en bil i Blue Mt, även om vissa klippor ligger inom gångavstånd från tågstationerna.

Sen kan Nowra klart rekommenderas för sportklättring, men inte under sommaren, då är det alldeles för varmt där.

Och Arapiles är såklart ett måste! Bara 100 mil från Sydney :)
 
Tips om boende?

Tack, det var bra tips! Kollade in Simon Carters "Rock Climbing in Australia" från 1999, som kostar 407 kr på adlibris.se - var det den du menade?

Nej, Arapiles kanske inte blir ett helgbesök precis, men kanske ett semesterbesök. Är det nån som har tips om klättring kring Arapiles, Grampians eller Mt. Buffalo så är det också välkommet!

Nån som har koll på billigt boende i Blue Mountains eller kring Arapiles, Mt. Buffalo? Tältning kanske?

Milosz
 
Nä, jag menade den här:

http://www.onsight.com.au/publications/guide_book/blue_mtns_guide.htm

Det finns flera campingar i Blue Mt, den i Blackheath bodde vi på och den är ok. Kostar kanske $10 / person och natt. Då får man dusch, toalett och tak att sitta under när det regnar. Det finns en gratiscamping i närheten av Blackheath, men jag tror att de har tagit bort toaletten därifrån.

För Arapiles, som får anses som ett av världens bästa tradklätterställen, finns det en superbra guidebok, "Arapiles Selected Climbs" av Mentz och Tempest. Grampians rekommenderas också varmt, den guideboken som Simon Mentz har skrivit är om möjligt ännu bättre än den för Arapiles.

Vad gäller boendet i Arapiles finns egentligen bara ett vettigt alternativ: camping precis nedanför klippan på "self-service" campingen The Pines. $2 / person och natt, men för det får man inga duschar, bara vatten och toaletter. Det finns self-service campingar i Grampians och på många andra ställen också.

Det finns otroligt mycket fin klättring i Australien, och Australiensare är ett öppet och trevligt folk. Hoppas att du får mycket klättrat där nere!
 
Boende i Arapiles

Vi bodde i hyttor vid hotellet i Natimuk (närmaste stad till Arapiles) ty min kompis var sjuk. Jag tror det kostade ca 88AUD (ca 530kr) per natt för 4 personer (Juli 2005). Annars är campingen den endaste alternativ ($2 per natt).

Förresten, det är absolut värd att åka dit!
 
Tänkte snylta lite på den här tråden, hoppas ni inte tar illa upp.

Jag åker också ner till Australien men kommer hålla till i Melbourne regionen. Jag undrar någon har några tips därifrån. Kommer nog inte ta med mig hela racket så om någon känner till ett ställe där man kan hyra vore det extra uppskattat.

//MVHA
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
tango Har man gått ifrån helt delbara selar? Klättring allmänt 7
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
johnliungman Det värsta du har sett Klättring allmänt 96
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1
Detta har du letat efter! Klättring allmänt 0
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
gahne Råd och tips om Ailefroide Klättring allmänt 7
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
fridaelinor Klättring i Barcelona - tips önskas! Klättring allmänt 1
jomeon02 Tips på bultade multipitch i Norge. Klättring allmänt 20
SMR Tips på klippklättringskurser Klättring allmänt 9
Jonas__E TV-tips Klättring allmänt 53

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg