har du prova de har??

liquidmonkey; sa:
hej hej!
är det nån som har anväder 'overboots' 'överdragssko' 'Heltäckande damasker' på vintercamping?

http://www.orgear.com/home/style/home/gaiters/gaiters_expedition/62210
http://www.mountainhardwear.com/Product.aspx?top=6&prod=228&cat=52&viewAll=False

är de bra? good grip in the snow?

De är väl för riktiga höghöjdsexpeditioner. Vet inte vad du menar med vintercamping men har en känsla av att det är lite overkill med ett par sådana för svenska förhållanden. Om inte ett par plaststorskor är tillräckligt varma så kanske de här damaskerna kan vara användbara. Men grepp i snö brukar de verkligen inte ha, de är ju menade att användas tillsammans med stegjärn.

Om du bara är ute efter ett par sjyssta överdragsskor att ha vid pauser eller på kvällen under en skidtur så finns det nog bättre alternativ. (men vad vet jag, du kanske ska till denali?)
 
jag ska inte till denali. jo, de bli kanske liten overkill.
men förra året jag var i abisko camping och det car minus 30 och min fotterna nästan fris av. så jag tänkte att ta med nån skor som var bättre och riktig varmt.
sport lov ska jag åke upp igen till abisko för 8 dagar camping (i tält) med skidor och snowshoes.

outdoor reaserch brooks rangers vill jag köper nu.
kanske en dag ska jag åke till denali eller everest osv.

tack endå för din inlagg och om du har några förslag till websidan, snälla :)
 
Vi som inte campar över isfallet på Everest brukar ofta grävpåsar och grävvantar vid vintriga äventyr. Sys lätt själv av segelduk eller annat syntettyg. Band på rätt ställen gör att de inte åker ner.
Fördelar, lättare samt håller värmen inne med ett lager till, givetvis vida billigare....

go tur
 
liquidmonkey; sa:
jag ska inte till denali. jo, de bli kanske liten overkill.
men förra året jag var i abisko camping och det car minus 30 och min fotterna nästan fris av. så jag tänkte att ta med nån skor som var bättre och riktig varmt.
sport lov ska jag åke upp igen till abisko för 8 dagar camping (i tält) med skidor och snowshoes.

outdoor reaserch brooks rangers vill jag köper nu.
kanske en dag ska jag åke till denali eller everest osv.

tack endå för din inlagg och om du har några förslag till websidan, snälla :)

Jag var i abisko senast i januari, och ja, det är ju lite kylslaget. Vad jag har gjort som har räddat mina fötter är att köpa norska bällingskor med snörning s.k. skaller. Före det körde jag med ett par hemmagjorda värmeskor gjorde av dunsockar i ett par fotpåsar av membrantyg. Som markisolering användes dubbelt liggunderlag, och enkelt liggunderlag runt om foten. Det var sjukt varmt och torrt, men var lite lurigt att gå i. Kostade dock en femtilapp plus dunsockarna, men de går att få för en 100-lapp. Ett tips, om det är tillräckligt med snö, så försök att sova i snöbivack, mkt varmare än tält!
 

Liknande trådar