har du nogensinde været ude for at skulle overleve?

Hei allesammen. Jeg er fra Danmark men vi vikinger forstår jo hinanden så det går vel nok?

Har nogen af jer nogensinde været ude for at skulle overleve rigtigt? Jeg har aldrig men jeg træner da en del teknikker, bl.a. ild med friktion hvilket er lykkedes. :D (det er en god følelse) Og så tager min far og jeg til Sverige hvert år for at øve vores færdigheder. :)

Hilsen Anders.
 
Kære Anders.

Det er sådan, at min frue og jeg tager på vandreture ud i den Skandinaviske natur. Vi tager ikke på tur for at overleve - det tager vi for givet. Vi regner naturligvis altid med, at vi overlever. Ellers ville kun en tåbe begive sig ud. Men vi har da sat os ind i mange ting vi kan gøre, hvis vi skulle komme i knibe.

Hjemmefra forbereder vi os grundigt med hensyn til vejrforhold og særlige forhold i terrænet og dyreliv.
Vi tager mad med, for ikke at komme til at sulte. Vi tager varmt tøj med for ikke at komme til at fryse o.s.v.

Så gør vi ellers alt for at foretage sikre vad. Holde os fra snebroer, gletchere og steder, hvor der oplagt er fare for stenskred.

Vi er forsigtige med at springe - du ved, gamle knogler.

Så det, vi tager på, er altså anti-overlevelsesture.
Og det er jo en anden indgangsvinkel til det at tage på tur, end det, du lægger op til. Vi synes det med overlevelsesture virker så konstrueret, så vi tager på oplevelsesture i stedet.

Men held og lykke med overlevelsen.

Gunnar
 
Og hvis du ikke skulle have lagt mærke til det så tag et kig på alle de andre tråde i dette sub-forum. Det hedder Överlevnad og du kan jo prøve at søge på nettet så finder du rigtig mange der deler samme "indgangsvinkel" som mig. Rigtig mange.

Men pas nu du bare dig selv og lad mig passe mig så går det nok alt sammen. Du svarede sådan set ikke rigtigt på mit spørgsmål, som jeg stillede i 1. indlæg så hvorfor skulle jeg bekymre mig om dig? Hvis du ikke har prøvet at skulle komme ud for at overleve, jamen så lad være at svar på indlægget, jeg har fattet i Outsiteres vinkel til dette og behøver den ikke igen. Tak.
 
Kære Anders.

Jeg henvendte mig blot til dig for at give udtryk for,
at overlevelse er en livslang proces, men også en mental proces. Magter man den ikke, forgår man.
Den er i mine øjne ikke kun knyttet til ødemarken eller til nogle teknikker.

Sådan som jeg forstår dig, skulle overlevelse mere være en sportsgren.

Endelig synes jeg, at jeg har henvendt mig til dig på en ordentlig måde. Det omvendte er ikke tilfældet.


Med venlig hilsen

Gunnar Martensen
 

Liknande trådar