En beskrivning av en enkel men effektiv moddning att inspireras eller förfäras över:
Originalsätet i min Epic 18x är så imponerande obevämt (för min kropp i alla fall) att jag tänkte liksom slå två flugor i en smäll och sätta in ett racingsäte från Nelo och få en racigare sittställning plus att även om det inte är ett under av bekvämlighet så är det långt bättre än originalsätet.
En spill-aluminiumplåt och några borrhål senare - resultatet syns i bifogad bild. Plåten fungerar som en "sätesadapter", det är originalskenan som sitter i botten, när som helst kan jag byta tillbaka till orginalsätet. På plåten sitter nelos sätesskenor så där kan jag sätta vilket Nelosäte jag vill. På bilden är deras standard-säte som numera görs i kolfiber (de gamla gjordes i glasfiber och hade tveksam kvalitet, mitt höll i ett år sen tappade det formen). Orignalsätet väger 1,23 kg och då jag använt en lite onödigt stor plåt så väger nog denna lösning inte mycket mindre.
Sittställningen blev både racigare och bekvämare, nu kan jag göra höftrotationer utan att få skavsår i ryggslutet
. Till nelosätet har jag gjort en liten dyna av en liggunderlagsbit som jag sytt fast en teflon-bakduk på, för att göra det lite bekvämare och ändå ha bra glid på sätet.
Dock har lösningen ett problem - man sitter påtagligt högre än i originalsitsen vilket förvisso ger en racigare känsla, men båten blir lite rankare, och vad värre är att det inte längre går att få in låren under sätessargen om man skulle vilja det, så det blev liksom racing för hela slanten... även i original är Epic 18x lite knepig på det sättet, det är svårt att sitta bra både med fria knän och med knäna under sargen, men nu gick det liksom över gränsen och blev omöjligt.
En lösning på det problemet kräver en hel del hantverk och skulle gå ut på att kunna föra sätet snett uppåt framåt för racingposition (säg 4 cm fram och 4 cm upp), och sen sänka det för stabil kontaktposition, för som skrovet är utformat med låg sarg runtom vill man liksom ha lite längre avstånd till fotplattan då. Än så länge gör jag som så att jag helt enkelt skruvar tillbaka originalsätet om jag ska på tur, och får sätta nån bra dyna i det så jag slipper lida träsmaksdöden.
Originalsätet i min Epic 18x är så imponerande obevämt (för min kropp i alla fall) att jag tänkte liksom slå två flugor i en smäll och sätta in ett racingsäte från Nelo och få en racigare sittställning plus att även om det inte är ett under av bekvämlighet så är det långt bättre än originalsätet.
En spill-aluminiumplåt och några borrhål senare - resultatet syns i bifogad bild. Plåten fungerar som en "sätesadapter", det är originalskenan som sitter i botten, när som helst kan jag byta tillbaka till orginalsätet. På plåten sitter nelos sätesskenor så där kan jag sätta vilket Nelosäte jag vill. På bilden är deras standard-säte som numera görs i kolfiber (de gamla gjordes i glasfiber och hade tveksam kvalitet, mitt höll i ett år sen tappade det formen). Orignalsätet väger 1,23 kg och då jag använt en lite onödigt stor plåt så väger nog denna lösning inte mycket mindre.
Sittställningen blev både racigare och bekvämare, nu kan jag göra höftrotationer utan att få skavsår i ryggslutet
Dock har lösningen ett problem - man sitter påtagligt högre än i originalsitsen vilket förvisso ger en racigare känsla, men båten blir lite rankare, och vad värre är att det inte längre går att få in låren under sätessargen om man skulle vilja det, så det blev liksom racing för hela slanten... även i original är Epic 18x lite knepig på det sättet, det är svårt att sitta bra både med fria knän och med knäna under sargen, men nu gick det liksom över gränsen och blev omöjligt.
En lösning på det problemet kräver en hel del hantverk och skulle gå ut på att kunna föra sätet snett uppåt framåt för racingposition (säg 4 cm fram och 4 cm upp), och sen sänka det för stabil kontaktposition, för som skrovet är utformat med låg sarg runtom vill man liksom ha lite längre avstånd till fotplattan då. Än så länge gör jag som så att jag helt enkelt skruvar tillbaka originalsätet om jag ska på tur, och får sätta nån bra dyna i det så jag slipper lida träsmaksdöden.