• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Har du använt en smådjursfälla?

Jag har tillbringat några kvällar med att kolla igenom massa överlevnadsfilmet, Ray Mears, Ron Hood, Gryll et al, produktioner. Ämnet fascinerar mig oerhört men inte till den grad att jag själv skulle börja käka maskar, fluglarver eller ekorrar.

Hur är det med er andra, någon har väl testat hur länge de kan leva solo i skogen med bara en yxa och ett tändstål? Hur gick det, vilka smådjur fångade ni och hur lätt var det?
 
Vid ett par tillfällen har jag satt upp snaror för hare, det är nästan trettio år sedan och resultatet blev noll.
För att de skall fungera bra bör du ha minst ett dussin som du låter sitta en längre tid, vi hade bara en under ett ett dygn.

Att äta mask för överlevnad är NoNo, alldeles för stor risk att bli magsjuk på grund av parasiter.

Att jaga och fiska är inte lätt, det är också ganska ineffektivt jämfört med att samla vassrötter och andra växter.
Jag ogillar det fokus som ofta läggs på kött för överlevnad. Under en längre tid i vildmarken är det bra att få tillgång till fett från kött men se det som ett komplement, inte som den huvudsakliga födan.

All mat är självklart viktig och om jag medvetet skulle försöka leva i skogen för lång tid skulle jag ta med material till ett trettiotal snaror samt lina och krok för fiske.
 
[SIZE=-1]Bear Grylls får mansann träff i sin första fälla medans han gillrar sin andra. Han kan han. Oas är han en av få som lyckas skita ner sig när han ligger i sovsäck eller klättrar nerför ett vattenfall! :)

Egentligen skulle den här tråden legat i överlevnadsforument, kan någon moderator flytta den tro?
[/SIZE]
 
Har satt snaror under överlvnadsövning men resultatet blev noll och ansträngningen gör det inte värt det. Skida ett par kilometer varje mrgon och käll för att kolla snaror är mindre rolit när man inte ätit på ett par dagar och det är mycket enklare och ger mer att samla växter. Har även pratat med ripjägare som under lång tid försökte snara ripa på egen mark, en ripa och många långa timmar med att sätta snaror var resultatet efter en lång vinter.

Det är så mycket mer som man ska kunna förutom att sätta själva fällan, veta vart djuren går, vad de äter och vara säer på att djuren finns i det område där du är. Vet folk som snarar kanin med jämna mellanrum, men de kännder då till området väl och vet vart kaninerna finns.

Det som kan funka bra i en överlevnadssituation kan vara fiskekrok med lina och med lämpligt bete på kroken kan även fågel nappa och då svälja både bete och krok. Med linan fastbunden i ett träd eller eller sten så kommer inte fågeln långt.

Fällor är dock roliga att göra och kan hplla en överlevande sysselsatt och ger en rutiner att följa om man överlever under längre tid.