Haparanada - Malmö

Då var det dags igen, men denna gången åt andra hållet, vi åker från norr till söder.
Alltså från Haparanda till Malmö nu i sommar.

Ett problem som jag har stött på är frakt av cyklarna till Haparanda, någon som vet ett bra sätt att få upp två cyklar till Haparanda?

Jag blir glad av alla svar!

www.borvall.se

Tåg är väl vanligast ?...

Men jag har dessvärre dåliga erfarenheter av att ta med mig cyklar på tåg... fick en cykel totalkvaddad en gång... visst dom "lagade " den men inte till ursprungligt skick...

Så om jag skulle skicka cykel igen så skulle jag nog göra det som paket, dv s montera ner hojjen och lägga den i en kartong eller ännu bättre i en cykelväska.

Thomas

Skicka i kartong med posten till dig själv, Poste Restante till ett lämpligt utlämningsställe i Haparanda. 295kr kan väl inte bli billigare och framme dagen efter du skickar det.

avslutad210712

Gäst
Skicka i kartong med posten till dig själv, Poste Restante till ett lämpligt utlämningsställe i Haparanda. 295kr kan väl inte bli billigare och framme dagen efter du skickar det.

Glöm postens reklam om att man får paket "över natten". Inte om man bor i Norrbotten i alla fall. Visst har det hänt någon gång men så länge paket från Umeå som skall till Kalix först skall söderut och övernatta i Ånge så blir det som det blir.

bussgods

Ta det med bussgods. Jag körde med dem när jag skeppade en cykel från stockholm till luleå. kostade runt 600 kr för att de kom över någon norrlandsgräns vid gävle som lade på en massa pengar. Annars var det bra. bara att packa ner i en cykelkartong och sedan skicka. Då får du hämta ut den och skruva ihop den själv vid bussgodsterminalen när du kommer fram. Det fungerade smidigt för mig.

Tada!

Då var det klart!
Paketen lämnar Malmö inatt.
Det blev Bussgods.
Allt som allt blev det ~1800:- för att skicka tre paket till Haparanda från Malmö.
För de priset blev paketen hämtade här hemma i lägenheten, stort plus för den biten.

Nog för att det blev rätt stora missförstånd med bussgodskontoret i Malmö.
Vet inte riktigt vad de pysslar med på kontoret, men de gör knappast rätt eller svarar i telefon.

Det gick så långt att jag ringde till något slags resebolag i samma lokal (travelshop.se) och på så sätt fick jag tag på dem.

Så, efter att ha uppget ett felaktigt pris (fick alltså åka ner till deras lokal och ge bort mer pengar), registrerat paketet felaktigt och slutligen vägrat svara i telefon så är paketet på väg.

Får hoppas att inte någon från bussgods i Malmö läser dehär innan paketet åker mot norr :).

Kan också instämma på att dom är riktigt slöa på bussgods i Malmö. Sist jag var där fick jag tvinga killen i kassan till att göra sitt jobb. Han trodde att dagen var slut (17.50 när man stängde 18.00) så jag fråga han om det var ett tungt jobb. Efter mycket om och men och flåsande så fick jag mitt paket. Kan inte direkt säga att personalen är effektiva eller entusiastiska.

/Basti

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg