Wermlandia
Jan-Eric!
Eftersom jag är intresserad av kajakbyggande har jag varit inne på din hemsida många gånger. Jag har byggt en Kavat som funkar fint, men nu suger det i byggtarmen igen. Min uppfattning är att vill man HA en kajak ska man köpa en färdigbyggd, men är man intresserad av hantverket och/eller vill ha en specialkonstruerad, ja då ska man bygga en.
Just nu funderar jag på två saker. För det första skulle det vara kul att prova att bygga en kajak med "stich and glue"-metoden för att lära sig hur metoden fungerar, hur svårt/enkelt/snabbt det är samt hur resultatet blir. Mim ambition är att ha en användbar kajak, så finishen kommer jag inte att lägga någon större möda på. Har Wermlandia ritningar för stich and glue bygge?
Min andra fundering kretsar kring bygget av någon form av segelkanot, men här är det svårt att få fram information. Jag har surfat runt på nätet, men några byggdagböcker har jag inte hittat. På Wermlandias hemsida finns Kolibri och Enorm kortfattat beskrivna. Lägg gärna ut mer utförlig information om dem så det blir lättare att fatta beslut om bygge. Man behöver veta mer om tidsåtgång, svåra moment, kostnader, segel, seglingsegenskaper, tja kort och gott det mesta. En länk till en byggdagbok vore förträffligt. Skriv gärna mer om byggen av D och E kanoter och hur de byggs, vad de kostar och hur lång tid det tar. Man bestämmer sig inte för att bygga en D kanot om man inte har kunnat läsa på lite grand!!!
Joakim