HANDSKAR!!

Jag ska gå kebkursen om två veckor... Det mesta har jag lyckats löst. Men det finns fortfarande en fråga kvar att lösa.

Vilka handskar ska man ha?

Fick ett par vinterarbetshandskar fick jag rekomenderade men de gjordes bara i storlekar som var för stora eller för små.

Vad tror ni om dessa? Black Diamond Dry Tool Glove är de värda 650 kr?

Eller kanske dessa: Petzl Charlet Mooser Cascade eller alpi?

Vad tror ni?? Expert panelen på utsidan...

Gustaf

Klättring och jag går inte ihop. Men en fabrikant som har bra handskar är Hestra. Kanske kolla på deras sortiment?

Vantar

Jag skulle definitivt skaffa ett par där man kan plocka ut innevantarna, annars tar de evigheter att torka. Då kan man dessutom ha med sig flera par fleece innevantar och stoppa in ett par torra i skalen när de börjar kännas allför blött. Själv har jag ett par BD Verglas som jag tycker är sådär...inte så värst bra men de funkar.

Hoppas du får kul på kursen. räkna med att bli blöt om tassarna så ha med ombyte i ryggan så att du slipper frysa om fingrarna.

Om du köper texvantar med löst foder, skaffa några extra foder att byta med om du blir blöt.
6051.jpg

Hestra pancho är riktigt bra och billig, men håller dåligt, Arméns fingervantar är bättre om du får tag i dom. Fodervantar i syntet är kallare, speciellt såna med windstopper.

Läder eller syntet i innerhanden är en smaksak. Gummi innerhand är bra men kan bli hårt i stark kyla. Läder är hållbart, men kan bli blött om det är varmt. Själv har jag ett par Black Diamond Ice. Jättebra, men lite för dyra. Jag fick dom i julklapp... Mammut och Marmot har också fina handskar.
ice_glove_s.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
0399 Handskar för vinterklättring Alpin / Bigwall 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg