Handskar för klippklättring?

Hej!

Vad använder ni för handskar till längre klippturer? Jag klättrade en lång tur med mina Marmot xt i somras, tyckte att greppet och värmen är bra. Men näst intill alla sömmar gick upp efter en tur. Nu är jag nyfiken på vad man ska ha som är någorlunda varmt, hållbart och bra grepp?
 
Varma är de inte, men för specialfall (flera dagar i rad på extra vass klippa) har jag ett par Tegera Pro http://www.proffsgarderoben.se/shop/?cat_id=187. Dessa är de enda jag funnit som har tillräckligt precis passform. Har fortfarande kvar mitt första par efter ett antal eskapader, de ser riktigt slitna ut men skyddar fortfarande.

Är det vinter har jag helt enkelt isklättringshandskar (BD, bra passform men tyvärr mkt svåra att få på med blöta händer).
 
Jag har kört med billigaste paret trädgårdshandskar med vettig passform från Clas Ohlson. Första paret var vitt och blått, nästa par var svart med en stor rosa ros på handryggen. De slits ganska snabbt, men kostar ju bara ~50 kr så det känns ju helt okej att slita och slänga.

För mig har det handlat om att jag behövt någonting mer än huden för att hålla värmen ordentligt i fingertopparna, och det jobbet har de gjort utan anmärkning. Men då snackar vi ju 5-10 plusgrader och lite vind.

Problemet är passformen; den är helt klart ojämn. Vissa par har bra passform, andra dålig, så jag har fått stå och prova igenom ~5-10 par i min storlek i butiken och välja dom som passar bäst.

Mitt val har så klart en hel del med min obefintliga budget att göra, men jag har svårt att se att man skulle kunna göra såååå himla mycket bättre handskar att det är värt ~10 ggr pengarna.
 
Det enda som duger när det är 'riktig' klättring är att vara barhandad. Det har jag gjort i 0gradig alpin klättring. 3000m., molnigt, isfyllda sprickor. Man får ha handskar på standplatserna och gilla det man gör. :)
 
Det enda som duger när det är 'riktig' klättring är att vara barhandad. Det har jag gjort i 0gradig alpin klättring. 3000m., molnigt, isfyllda sprickor. Man får ha handskar på standplatserna och gilla det man gör. :)

Måste säga att jag inte riktigt håller med dig där i annat fall än om man klättrar på sin absoluta gräns (vilket inte jag skulle våga göra på alpin tur). Med ett par tunna ofodrade handskar i läder kan man ändå ta sig upp för en hel del.

Framförallt ser jag det dock som en säkerhetsrisk att kyla ner händerna vid alpin klättring. Inte lika lätt att bygga bra stand och säkra när händerna har domnat bort helt...
 
Jag använder ett gammalt par petzl cordex ibland när jag säkrar eller firar av en multipitch. Tror det är hål på samtliga fingertoppar efter bara vanligt användande i bergen. De är snorhala när de är fuktiga, riktigt läskigt även på lätt terräng. Bra passform och bra vid reparbete men absolut inget att klättra med.

Håller nog med Adam, bara händer när det är brant och inga yxor är framme.
 
Skulle tro att svårare klättring än ca svensk 4-5 är svårare med än utan handskar. oavsett om det är nära ens gräns eller inte.
Blir händerna kalla får man värna den innan man gör sin stand. Eller ta på sig handskarna först.
Jag är ingen Fält eller Massih. men jag har stått o frusit på tillräckligt många standplatser och klängt mig upp för tillräckligt många replängder för att stå för vad jag skriver :)
 
Det absolut värsta jag har varit med om var att sätta en bar hand rakt i snö i ~12 minus. Den gången hade jag mycket hellre haft handskar. Vad har jag lärt mig av detta? Att det viktigaste är inte handskar/inte-handskar utan att hålla händerna torra. Mina 50 cent i denna tråden.
 

Liknande trådar