Handsk smörjning

Det går utmärkt att smörja skinnhandskar med MinkOil, lite, och ge dem sen en omgång med neutralt vax. Allt har du förhoppningsvis redan till dina kängor.
Handskar tenderar att bli smutsiga och att tvätta dem med saddel soap före infettning och vaxning rekommenderas.
//J

Det går utmärkt att smörja skinnhandskar med MinkOil, lite, och ge dem sen en omgång med neutralt vax. Allt har du förhoppningsvis redan till dina kängor.
Handskar tenderar att bli smutsiga och att tvätta dem med saddel soap före infettning och vaxning rekommenderas.
//J

Har testat och håller med! Varför köpa dyrt special när det funker med det man redan har till kängorna? MinkOil är superbra och lagom dyrt. ;)

Jag trodde jag beställde "Taigas" läderbalsam men fick Hestras, så Taiga verkar ha den, nu på utförsäljning (Ring och kolla om det är Hestras fast under namnet Taiga): http://www.taiga.se/type7/showShop.asp?ID=&level=&UID={570B2723-B812-4F28-A5B4-A1E2FDB94955}&skikt=&area=77&coz=true&artnr=99993&typ=7&group=0

Instämmer annars med råden du fått att det du använder till kängor går bra även till handskar. Vad gäller råden om minkolja vill jag understryka ordet LITE. Minkolja kan göra läder poröst om det används mycket. Fick den infon av en kamrat för många år sedan. Testade att ofta och regelbundet smörja en verkligt grov läderbit med minkolja. Efter några månader kunde jag slita isär läderbiten.

Raskesven

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg