Handrengöringsmedel?

Jag fick rätt så nyligen punka och det var för långt hemifrån för att styra cykeln hem, så jag bytte slang på plats ute i naturen.

Nu blev jag rätt så skitig om händerna främst från en oljig och skitig kedja. Jag har bland däcksavtagarna och övriga verktyg några Dags våtservetter http://www.opushc.se/ProductItem.asp?id=806 som jag nog köpt på Apoteket.

Men dessa våtservetter var rätt odugliga på att få bort skiten från cykelkedjan. Är det någon som känner till någon typ av våtservetter som är bra på att lösa skit som gammal olja från cykelkedjan?
Jag har idag varit till Apoteket, en ”riktig” järnhandel som huvudsakligen vänder sig till yrkesfolk och till en färghandel och den mest välsorterade OK bensinstationen i stan, men där hade dom inget som uppfyllde mina önskemål.

Hemma har jag någon kräm från Barnängen men den lämpar sig bara när man har tillgång till rinnande vatten.

Per

Många våtservetter innehåller sprit i någon form, vilket inte löser olja och fett så värst bra.
Man kan ha en trasa indränkt med vatten och bra diskmedel i en plastpåse med i packningen. Extra vatten att skölja av med kommer sen från vattenflaskan eller diket.

Om man inte vill ha en blöt trasa kan man ju torka den (med diskmedlet kvar) och lita på att man har vatten med sig, -eller kan ta ut diket.

räcker det inet med en bit papper att torka av sig det värsta på?

annars brukar det finnas handrengöringsmedel på typ coop, biltema...
hemma hade vi alltid på dunk, men jag vet inte vart det var köpt... granngården kanske?

En pinne

att lyfta av kedjan med och sätta på den igen kan vara ett knep liksom handskar.

Lite tvättmedel och vatten får bort kedjeolja rätt effektivt. Men det kan vara aggrresivt mot huden.

Thure

Jag förstår ditt problem! Det händer ju titt som tätt att man kladdar ner sig med olja från cykeln. Är det inte från kedjan så är det nån annanstans ifrån på cykeln. Finns ju så många ställen på en cykel som kladdar av sig (Jo, jag tvättar den ofta men det hjälper inte).

Jag har inget mirakelmedel, men ett annat tips. Använd vantar! Jag hatar egentligen vantar när jag mekar, men det är ju det klart mest effektiva! Försöker lära mig.

Hitta ett par riktigt tunna som sitter tajt, tajt på fingrarna. Helst flera storlekar för små så att "känslan" finns kvar. Annars kommer Du ändå att ta av dig dom när det blir för mycket "pilljobb".

Ett annat tips till:
Använd ETT finger för att få på kedjan igen, inte alla fingrar och båda händerna :) Det har jag lärt mig genom "learning-by-doing-wrong" :) MEN det hjälper ju inte när man ändå kladdar ner sig på nåt annat på cykeln.

Engångshandskar

Mitt tips: Ett par engångshandskar, helst lila nitril-handskar som är hyfsat hållbara. Tar ingen plats i verktygsväskan och väger ingenting. Knacka på hos närmsta ambulansstation och be allra ödmjukast om 4-6st. Eller sväng förbi med en vetelängd och be om en hel kartong...

/A.
Ambulansen Höganäs

Tunna gummihanskar

Jag ska ta och stoppa ner några par sådana här handskar http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134168633 bland cykelverktygen (har en halv förpackning hemma, bra ha när man målar)

Annars vore Wypall Våtservetter
http://ikaros.e-line.nu/servlet/us_...ginguest&p=H&gclid=CJLPv53tmKICFQi7ZwodhTSufw om det inte är för priset. 545 kronor + moms för 6 st våtservetter, om jag fattar det hela rätt. Det är inte ofta jag tycker saker är dyrt men i detta fall hade 1/100 av priset varit mer anständigt.

Per

Ihop med mc-verktygen har jag ett par diskhandskar och en ren trasa i plastpåse. Det är skönt att hålla olja, skit och damm från huden och handskarna.
Till cykeln har jag lärt mig att hänga kedjan på gaffeln med ett däckjärn, göra rent det i gräset innan jag tar hand om punkan. Vid montering av hjulet låter jag kransen fånga upp kedjan så det enda jag behöver ta i är spännandtaget på vä-sidan, men av däck och släng blir man skitig. Så från och med i år ligger målarvantar i repväskan. Det bästa med kevlardäck är att det blir inte så många punkaövningar på säsongen...
Bästa handrengöringskrämen köper jag av en gubbe i kållered, luktar fynk men tar bort olja och skit, snäll mot huden, tvåltvätt behövs alltid efteråt. Så den är inte fältmässig.

För sisådär 20 år sen när jag jobbade på gamla televerket hade vi 2-stegs våtsavetter.

De satt ihop parvis, en röd och en grön, nummer 1 och nummer 2. 1:an var alltså nåt som var för grovrengöring och löste det mesta (och innehöll antagligen grejer som man inte vill ha kvar på händerna, därav nummer 2 för att få bort resterna av 1:an).

Olja ska vara i kedjan och inte på kedjan, dvs. efter inoljning bör kedjan torkas av. En gammal tubsocka på handen, håll runt kedjan och veva med den lediga handen.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg