Handledsproblem

Jag gjorde sommarens första kajaktur igår (sent, jag vet, men jag har jobbat alldeles för mycket i sommar). Hyrde en Arctic Explorer i Brunnsviken och paddlade i kanske 5-6 timmar.

Idag har jag (som vanligt efter första turen) träningsverk, men jag har också väldigt ont i höger handled. Det har aldrig hänt mig förut och är lite oroande. Har någon annan haft liknande problem? Vad göra?

Jag har aldrig haft handledsproblem själv, men jag vet att många andra har blivit av med sina problem genom att börja paddla med mindre vinkel mellan paddelbladen.

70-90 grader som är vanligt bland havspaddlare är väldigt "onormal" för handlederna och innebär att kontrollhanden vrids på tok för mycket. En naturligare vinkel (kring 30 grader) kan göra väldigt stor skillnad.

Paddlar med böjt skaft är också utvecklade för att vara lindrigare för handlederna och axlarna, men där är det ännu viktigare att ha lägre vinkel mellan bladen.

Du kan ha rätt

Du kan ha rätt: det är högerhanden som gör ont, och det är den jag använder för att vrida paddeln. Jag skall prova med en paddel med liten vinkel, gärna en med ställbar vinkel så jag kan prova mig fram.

Jag skall även testa en längre paddel med smalt blad (kanske till och med en inuitpaddel). Jag återkommer med erfarenheter.

handledsproblem

Eftersom paddeln är vinklad typ 75 grader så måste du vrida högerhanden ca 75 grader för att få i vänsterpaddlen på ett korrekt sätt.
Varför du vill ha hög vinkel tycker jag är att det blir mycket lättare att paddla i hård vind. Paddeln som är i luften skall "skära" vinden.
Smärtan kan gå bort om du ser till att få högerhandled rak när du trycker den framåt i "vänster paddel tag".
Det burkar jag göra genom att öppna handen lite, tror jag...
Det spelar väl inte riktigt någon roll hur du löser det där, det viktiga är att din handleder är raka när du pressar fram paddlen...

God tur och skön sommar
/ Henrik

Re: handledsproblem

Balk; sa:
Eftersom paddeln är vinklad typ 75 grader så måste du vrida högerhanden ca 75 grader för att få i vänsterpaddlen på ett korrekt sätt.
Varför du vill ha hög vinkel tycker jag är att det blir mycket lättare att paddla i hård vind. Paddeln som är i luften skall "skära" vinden.
Smärtan kan gå bort om du ser till att få högerhandled rak när du trycker den framåt i "vänster paddel tag".
Det burkar jag göra genom att öppna handen lite, tror jag...
Det spelar väl inte riktigt någon roll hur du löser det där, det viktiga är att din handleder är raka när du pressar fram paddlen...

God tur och skön sommar

Hejsan!
Jag lärde mig att man skall släppa greppet (öpnna upp handen som inlägget ovan beskriver) från paddeln med lillfingern/nästa finger, på den handen som "trycker fram" Detta gör att handleden automatiskt blir rakare och belastningen i handleden minskar
/ Henrik

handledsvärk

För mig innebar det ett uppehåll på ett och ett halvt år pga trasiga ledband i handleden, men det är nog ovanligt. Håll inte i paddeln utan ledsaga den med lösa händer så är det inga problem. Vill du ha ytterligare info så kolla och maila min profil.

Handleder

Mindre vinkel mellan bladen är ett bra tips.

Ett roder gör också att man kan paddla betydligt mer avslappnat. Skall man styra med paddeln blir stilen ofta mer krampaktig.

Det är viktigt att man öppnar den övre handen så att man bara håller paddeln med tummen och pekfingret. Man skall inte böja handleden utan handleden skall vara rak.

Den övre armen skall vara rak och träffa centrumlinjen på kajaken.

Roder är förstås mycket religion men många som har axel, handleds, rygg problem tycker att det fungerar bra med ett roder.

Hasse

Jag tänkte bara tacka för alla goda råd jag har fått. Nästa helg skall jag testa en del av dem. Tack allihopa!

/Martin

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg