Handdator

Hej
Jag funderar på att köpa en PDA för att kunna använda Gröna kartan när jag åker skoter. Har även tänkt att använda Fugawi till detta. Har i dagsläget en Garmin etrex venture. Så jag har lite frågor.
1. Ska man köpa en med inbyggd GPS eller ska jag använda etrexen som mottagare?
2. Har funderat på en HP ipaq hx2490, denna har ej inbyggd gps, men har ej lyckats komma på om den har USB uttag så jag kan koppla ihop den med min etrex?
3. Om man köper en utan inbyggd mottagare och vill använda den i bilen för navigation med TomTom eller liknande, kan jag använda min etrex som mottagare då?
4. är det nån skillnad på på Windows mobile eller Palm operativsystem om man mest ska använda den till GPSen?
Hoppas nån kan svara på lite frågor.
Hälsningar Andreas
 
Hej, efter ha använt Palm, Ipaq/gpsjacka under några år bla på skoter så har jag nu investerat i en ruggad Loox N520 (vattentät och slagtålig, IP65) med inbyggd Sirf III mottagare som ger en suverän mottagning om jag jämför med tidigare grejor som jag haft, bla ett par Garmin

Ska dessutom bli skönt att inte behöva använda regn o snöskydd vid skotermontage

Har både Fugawi/Pocket PC och Ozi CE, den senare programvaran är betydligt mer användbar men är lite bökigare att använda. Har även Tomtom5 för bilnavigering

Här hittar du ruggade looxar, finns numera även svenska återförsäljare
http://www.andres-systeme.de/


/Runar
 
Gröna kartan, på CD då antar jag? I så fall är väl Pocket Kartex en smidig lösning, så man slipper konvertera filformat etc. Det har ju oxå GPS-stöd. Med en ruggad Loox n520 och ett SD minnseskort på 1 Gb ryms en eller kanske t.o.m två digitala Gröna kartor, förstås beroende på region.
 
Hej
Lyfter denna tråden lite.
Har i helgen provat en ruggad handdator med fugawi och gröna kartan och blev ännu mer sugen på detta koncept. Märket var Durateq http://www.durateq.com som i grunden är en HP.
Några frågor dock.
1.Hur funkar handdatorer i kyla tex på min skoter? Jag har 12-v uttag så jag kan köra med ström på hela tiden och bakgrundsbelysningen. Blir den trög?
2.När jag provade den i bilen hängde GPSen inte med riktigt ibland (en lös bluetooth mottagare), den låg liksom lite efter , vad kan detta ha berott på? GPS mottagaren, Fugawi eller datorn?
3.Är grymt sugen på en ruggad loox N560. Är det nån större skillnad på skärmen i den mot N520 och hur funkar den inbyggda GPSen eller måste man ha 560n med bluetooth så man kan ha en extern mottagare ibland?
4.Någon som beställt looxen från Topguard? Funkar leveransen bra, väntetid mm?
Hoppas få lite svar tills jag kommer hem om några dar.
Hälsningar Andreas
 
mordellio; sa:
Hej
Lyfter denna tråden lite.
Har i helgen provat en ruggad handdator med fugawi och gröna kartan och blev ännu mer sugen på detta koncept. Märket var Durateq http://www.durateq.com som i grunden är en HP.
Några frågor dock.
1.Hur funkar handdatorer i kyla tex på min skoter? Jag har 12-v uttag så jag kan köra med ström på hela tiden och bakgrundsbelysningen. Blir den trög?
2.När jag provade den i bilen hängde GPSen inte med riktigt ibland (en lös bluetooth mottagare), den låg liksom lite efter , vad kan detta ha berott på? GPS mottagaren, Fugawi eller datorn?
3.Är grymt sugen på en ruggad loox N560. Är det nån större skillnad på skärmen i den mot N520 och hur funkar den inbyggda GPSen eller måste man ha 560n med bluetooth så man kan ha en extern mottagare ibland?
4.Någon som beställt looxen från Topguard? Funkar leveransen bra, väntetid mm?
Hoppas få lite svar tills jag kommer hem om några dar.
Hälsningar Andreas

Hej Andreas

1. Har inte fått tillfälle att pröva min RPDA N520 på skotern ännu (väntar på min nya skoter) men jag har använt både Palm och IPAQ och båda funkar utm. vad som krävs är, som du antyder, extern strömförsörjning och belysning på, det ger tydligen tillräckligt med varmhållning för skärmfunktionen
Körde ett tag min gamla Palm utan extern ström och på den gick maxgränsen vid ung -10C

2. Har också en viss eftersläpning med ozi/fugawi ca 15-20 meter vid 100-110 km/h, felvisningen avtar med minskad hastighet, med tt5 ligger jag ganska exakt på position
Måhända ett snabbare minneskort skulle åtgärda problemet, har ett 2gb standard

3. Enl. uppgift går det inte att skilja skärmarna åt men jag vet inte vilka ljusförhållanden som rådde vid "testtillfället"
Får snart chans att prova själv, en bekant får hem en RPDA N560 i dagarna
Har svårt att tänka mig behovet av någon form av extern gps/antenn, jag är supernöjd med gpsmottagningen, tom i huset med plåttak får jag fix om jag är någorlunda i närheten av ett fönster

4. Även soltek.se säljer Loox RPDA men vid kontroll av priser så förefaller det som att det är, beroende på tbh., ca 1000-1500kr billigare att köpa från Tyskland
 
Re: Ljud...

RedBreather; sa:
Hur fungerar det, tänker på TomTom som ger röstanvisningar?

Hej Mats, ljudet är klart svagare än från ipaq:n men tillräckligt ändå i mitt tycke.
Det finns ju ett head-set uttag som borde kunna utnyttjas för någon typ av microhögtalare om man så önskar
 
Två flugor på smällen i PDA

Överkurs men praktiskt. Med hjälp av en liten programvara som heter GPSGate http://franson.com/gpsgate/ kan flera applikationer dela på en GPS. Du kan t ex ha Tomtom eller Garmin Que igång i bakgrunden för navigeringsvägledning (röst) och någon av Lantmäteriets kartor i förgrunden med Fugawi eller Pocket Kartex. Funkar bra, eftersläpningen ökar något.
 
PDA med Windows Mobile 5.0

För den som har PDA med Windows Mobile 5.o så behövs inte GPSGate utan det går att använda programvaror som Fugawi, Tomtom med flera samtidigt.
Man använder det "inbyggda programmet GPS" som finns medlevererat i Settings/System/GPS

I Pocket Loox ställer man in Hardware på Com 8 9600 baud och software på Com 4 och under Access bockar du i rutan Manage GPS Automaticly.
Använd sedan Comport 4 och baudrate 4800 i Fugawi, i Tomtom väljer du samma d.v.s. Comport 4 och 4800 baud.

Jag har även provat detta i andra PDA t.ex. Yakumo Delta X5 BT.

Jag har testat och kört tre program samtidigt utan problem.

/Göran
 
Hej Göran
Tack för infot
Jag hade problem i starten med att fugawi snodde åt sig gpsporten, var tvungen att göra en soft reset för att kunna starta ozi eller tomtom. Med gpsgate löste sig detta.
Dom inställningar du beskriver löser kanske ovanstående problem, i såfall är det suveränt att inte behöva köpa en onödig programvara

/Runar
 

Liknande trådar