Hammocksovsäck från Roberts i Polen

Min sovsäck har gjort sitt och behöver bytas ut. Sovsäcken ska användas i hammock, men självklart vore det ju kul om den fungerar även på marken. Jag tänkte beställa en från Roberts i Polen, och har varit i kontakt med honom idag. Självklart var detta inga problem.

Så till frågan då. Hur skapar man den ultimata hammocksovsäcken? Visst, man kan köpa en topquilt, men den är ju inte så roligt på markplan så att säga.

Jag har satt upp följande kriterier:

* Högt loft
* Säcken ska ha armar
* extra dunfyllning i botten
* öppning i botten
* komforttemperatur -15
* dragkedja ovanpå säcken (ganska lång)

Om du skulle beställa en hammocksovsäck och sätta upp kravspecifikation, hur skulle du göra?

Jag blev väldigt inspirerad av den här tråden

Extra dunfyllning i botten
Menar du vid fötterna eller undersidan. Undersidan känns väl tveksamt då du kommer att komprimera det loftet när du ligger.
Det är ju hela idéen annars med en top quilt (eller quilt) att du bara har loft på ovansidan. En del quiltar för mark har yttertyg i botten men ingen fyllning.

Titta på JrBs lösningar ex High Sierra Sniveller. De går även komplettera med lösa armar och huva. Går att använda som typ "poncho" men ser lite roligt ut :)

down-sleeves-worn-with-no-sniveller.jpg

Bilden länkad från Jacks 'R' Better

Jag menar naturligtvis vid fötterna. Idén är att den också ska gå att använda på marken om man så vill. Ja, så där rolig vill jag inte se ut. :)

Helt klart värt att utvärdera denna tråd lite senare... är grymt impad av säcken som du inspirerats av... en utveckling för hammockbruk är spännande. Om jag fryser i min syntetsäck så är det om rygg och axlar.. där tycker jag det behövs extra fyllning.. Fötterna var ett problem tills jag började sova barfota då fryser man ej om fötterna... Har syntetsäck med komfort -9 som funkar ner till -14 utan problem. Frågan är ju om man ska kombinera med något syntet som man ligger på... dunet trycks ju ihop ordentligt förmodar jag. komfort på runt -17 tycker jag nog att man ska kräva. // Andreas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg