Hammare till tältpinnar?

Hej där! Är lite nybörjare på detta med att vara ute och vandra, skall gå Fjällräven classic nu i augusti. En bland många frågor är, hur gör man med hammare till tältpinnar? Behövs det? Strumpor, hur många par? Regnställ eller regnponcho? Extra mat, behövs det eller räcker det man får + att man kan köpa något i fjällstugorna? Sopor, vad göra med dem? Får man slänga dem vid fjällstationerna?
Något annat man bör tänka på?
Tack på förhand.

Reca; sa:
Hej där! Är lite nybörjare på detta med att vara ute och vandra, skall gå Fjällräven classic nu i augusti. En bland många frågor är, hur gör man med hammare till tältpinnar? Behövs det? Strumpor, hur många par? Regnställ eller regnponcho? Extra mat, behövs det eller räcker det man får + att man kan köpa något i fjällstugorna? Sopor, vad göra med dem? Får man slänga dem vid fjällstationerna?
Något annat man bör tänka på?
Tack på förhand.

Nja...en hammare skulle jag säga är nått av det mäst onödiga du kan bära med dig. Skulle du behöva någonting att slå ner tältpinnar na med så duger vilken sten som hälst och mig veteligen är det sällan man är särskilt långt från dem i fjällen (och skulle miraklet med dålig tillgång på sten uppträda så går det bra att sätta vattenflaskan i kängan, dra åt lite och vipps så har du en gummerad hammare) Jag skulle häldre ta med mig ett gång rediga spikar (härdade varianten, byggvarohusen rekomenderas där) som tål att stampas och sparkas ner i marken även om den är väldigt hård. oftast räcker det med 4-6 sådana och du slipper använda/slita på standardpinnarna i alu som ofta råkar illa ut, ta med dem i fall att det skulle behövas vid dåligt väder.

Regnställ eller regnponcho: Tja, det är nu en smaksak, ska du bara vandra har punchon enorma fördelar (specielt som den vida överstiger allt annat (utom möjligen paraply) i ventilationsegenskaper vilket brukar vara regnplaggs svaghet) och går bra att använda till mycket annat (bla extra baldakin vidtältöppningen osv) Själv föredrar jag vanlig gernjacka (gärna lite längre) och ett par byxholkar (mycket bättre ventilation än vilka tex-byxor som helst). Anledningen till att jag föredrar det är att jag ofta lyckas sätta mig i situationer där en poncha skulle vara ivägen.
Ska du ha en puncho behöver du ha antingen höga gaiters eller byxholkar till detta, regnbyxor behöver man bara om man har kort regnjacka eller tänker sätta sig i blötan.
Utöver detta är en sydväst eller liknande mde breda brätten är inte fy skam att ha, (men ens jacka/poncho bör ändå ha huva) som ett komplement för de dagar då regnet faller uppifrån och inte från sidan (det kan facktiskt hända!).

(dessutom ä det ofta ett billigare alternativ med poncho och byxholkar; byxholkar från itab: 159kr och från fjällräven: 299. Poncho från fjällräven 699kr (båda sakerna går att få mycket billigare om, jag betalade 30 spänn för ett par regnbyxor märke hellyhansen som jag sytt om till holkar (30min arbete inklusive att jag sydde påse till dem)))

Strumpvägen: det beror helt på hur fräch du vill vara, jag hävdar att du behöver inte mer än tre par innerstrumpor och max två par ytterstrumpor. Komm bara ihåg att köra dubbla lager hela tiden!!!

Extra mat är väl alltid bra, men då äter jag dubbelt så mycket som farsgubben min å andra sidan så lita inte allt för hårt på det. Men skulle de snåla så är det en pina at vara hungrig. DVS: tror du att du ärter mer eller mindre än genomsnittet?

Soptunnor vill jag minnas ska finnas i stort sätt vid varje stuga, även en del av de obemannade. Räknas de som kojor eller bara kåtor är det mer otroligt. Men det kan vara en bra vana att ta med sig skräpet ändå om man har tänkt vandra utanför leder och sådant senare (för att vänja sig att packa skräpsnålt dvs).

Glömm inte att man oftast får väldigt fina bilder om man går 10 minuter inna de andra då och då och fångar dem i förgrunden till vyerna, fjällen är underbart men det syns sällan på bild hur storslaget det är inna man för perspektiv på det! Använd broar, stugor, ledkryss osv på liknande sätt.

Gå säkert!

/F

avslutad210712

Gäst
estetdrägg; sa:
Soptunnor vill jag minnas ska finnas i stort sätt vid varje stuga, även en del av de obemannade. Räknas de som kojor eller bara kåtor är det mer otroligt. Men det kan vara en bra vana att ta med sig skräpet ändå om man har tänkt vandra utanför leder och sådant senare (för att vänja sig att packa skräpsnålt dvs).

Brukar finnas soprum även vid rast- respektive vindskydd.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Resa till Sulitelma Fjällvandring 9
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 238
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg