Hållfasthet, "Not For Climbing"-karbiner

Är det någon som har provat vad de duger för?

Jag behöver ett gäng karbiner som inte ska ta någon tung last, och i en situation där det inte är hela världen om de inte skulle hålla. Av kostnadsskäl tänker jag därför hitta några lämpliga NFC-karbiner. Tyvärr är de aldrig uppmärkta med några hållfasthetsdata, så man får gissa vad de går för baserat på godstjocklek och "känsla".

Är det någon som gjort några mätningar?

Kan ni berätta om vad ni använder era till, för att ge en uppfattning om vilka sorter som tål vilken last?

Någon som törs rekommendera någon viss sort som troligen klarar statisk last 80 kg eller därikring?

(Fyll gärna på med information om olika NFC-karbiners hållfasthet allteftersom, så kanske tråden kan komma "framtida generationer" till godo)

Lite ot

https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=WCWILDWIRERED

Ganska bra pris ändå om du vill känna dig på den "säkra" sidan.
Är nyfiken, vad tänkte du ha dom till? 80kg är ju som en människa...

Sen tror jag dom flesta NFC-karbiner tåler mer än vad man tror... Denna är speccad till 9kN med öppen grind. dvs ~900kg. Men om det är en vikt som varierar osv så handlar det mer om materialutmattning och liknande. Hade dock aldrig hängt mig i en NFC-karbin.
Det finns ju järnkarbiner hos dom flesta järnhandlar för hundkoppel och liknande, tror inte dessa är så dyra och tåler nog en hel del vikt.

Skall nämna att jag inte har några klättererfarenheter men lite hållfasthetskunskaper.

Japp, jag stod och tittade på ett stort utbud karbiner på Hornbach förra sommaren. De fanns bland båttamp och lastnät och såna grejer. De var alla last-specace och billiga. Sådär så man köper 5 åt gången för att det är bra att ha.

När det gäller typiska 'Not for climbing"-karbiner, så brukar de ju vara i aluminium och utan angivelse för vad de tål Utöver att de ger intryck av att var gjorda i ett mycket billigt material brukar fjädern i grinden var undermålig, samt att grinden ofta saknar den funktion den ska ha för att ta sin del av lasten när karbinen belastas i rätt riktning med stängd grind.

Såna karbiner håller troligen i allt från 5 kg till ett par hundra kg. Svårt att göra en bra bedömning var man hamnar i det intervallet...

När det gäller "båtkarbiner" och karbiner i olika utföranden i stål, så brukar det kunna anges vad de tål. Har använt mig av rostfria sådana till båtförtöjning och har då kunnat konstatera att de ibland håller sämre än ganska mediokra tampar. När de går upp brukar inte heller där grinden haverera som den gör i en överbelastad "riktig" karbin. Det är ju bra att lasten står, och den brukar inte var så väldigt hög, men jag skulle nog nästan ändå ta den med en nypa salt.

En karbin som jag har positiv erfarenhet av, trots att den är "Not för clinmbing" är en Black Diamond nyckelringskarbin, det är en liten wiregate, som är mindre än en vanlig, men den jag har i nyckelknippan har hållit för det bruket, i många år. Det är väl grinden som främst är så himla mycket bättre än vanliga nyckelringskarbiner. Skulle ju kunna tänka mig att den tar en hel del last, men det är ju bara spekulation. Kostar ju ungefär hälften av vad en riktig karbin kostar.

Om du vill ha billiga karbiner som är bra så skulle du ju kunna försöka få tag i begagnade klätterkarbiner. Efterfrågan är lite dålig där, och om de dessutom är av lite äldre modell, med solid grind och en vikt som inte riktigt är up-to-date, nu när de flesta satsar på moderna lätta karbiner. Finns ibland lite klättergrejer på Blocket, och ibland är det väl orimligt höga priser, men jag skulle tro att det är svårt att få bra betalt i själva verket, som sagt.

PS. Vill du ha billiga och starka grejer så köp snabblänkar eller schacklar - men de har ju inte samma snabba öppning.

Jag har lyckats räta ut två billiga karbiner i "mellanstorlek", en från ClasO när brorsan hade hängt en påse mat utanpå ryggsäcken och en av okänt fabrikat när vi satte fast en skötväska på en barnvagn.

Skulle jag hänga nåt tungt skulle jag gå på en stålkarbin från båthandeln.

/M

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg