Håller platypusen tätt?

Den här kanske hamnar i fel forum men jag ska ju transportera vattnet.

Jag var inne på naturkompaniet i gbg idag och tittade på platysäckar med sugrör. Jag tänkte att jag skulle skaffa en att lägga i topplocket på min ryggsäck.
Nu hade de bara 3 litersvarianten och den fick jag inte in i fickan så jag kunde inte prova om det passade, eller ja det passade ju inte eftersom den inte ens kom in genom öppningen.

Men det fanns två versioner, en med bara kork och en med zipöppning. Kan man verkligen lita på att zippen håller tätt, jag tyckte den verkade lite vek.

Och finns det några alternativ till näbbdjuret i Göteborg?

//Niklas

sunderlux; sa:
Den här kanske hamnar i fel forum men jag ska ju transportera vattnet.

Jag var inne på naturkompaniet i gbg idag och tittade på platysäckar med sugrör. Jag tänkte att jag skulle skaffa en att lägga i topplocket på min ryggsäck.
Nu hade de bara 3 litersvarianten och den fick jag inte in i fickan så jag kunde inte prova om det passade, eller ja det passade ju inte eftersom den inte ens kom in genom öppningen.

Men det fanns två versioner, en med bara kork och en med zipöppning. Kan man verkligen lita på att zippen håller tätt, jag tyckte den verkade lite vek.

//Niklas
jag använder mig av en från salomon, platypusen är ju ganska styv o så, den jag har är i något gummi/silikon matrial som är väldigt flexibelt och jag har haft den några år nu.
jag tror att om du kollar dig omkring så hittar du säkerligen flera olika typer

platypus är ett märke
camelback är ett märke
solomon har, vet inte om du kan köpa det separat..
men jag tror att jag gjorde det.
mckinley gör dem så alla intersport butiker bör ha det märket.
everest har sin modell se stadium butikerna för det märket..
haglöfs borde ha det eftersom deras väskor iaf har genomföringar till det, men jag har inte sett något från dem.

slutsats det finns en del att välja på.
personligen gillar jag inte de hårda platypus utan vill ha mer mjukt matrial, varför vet jag faktiskt inte.. jag har inget bra skäl.
de hårda borde vara bättre mindre risk för att veckas o så som kan hindra vatten att rinna till.

lycka till

Originalet är bättre

Gå direkt på orginalet, dvs Kamelpuckeln (Camelbak). De har mjukt följsamt material, ett mycket stort fyllhål (i de nyare modellerna) och ett väl fungerande bitmunstycke. Det lönar sig att köpa kvalitet och vad det gäller just dessa så gärna direkt på plats i USA.

Jag har också två stycken Platisar men de är inget att ha alls, köp orgiginal!

Re: Originalet är bättre

brandmansmicke; sa:
Gå direkt på orginalet, dvs Kamelpuckeln (Camelbak). De har mjukt följsamt material, ett mycket stort fyllhål (i de nyare modellerna) och ett väl fungerande bitmunstycke. Det lönar sig att köpa kvalitet och vad det gäller just dessa så gärna direkt på plats i USA.

Jag har också två stycken Platisar men de är inget att ha alls, köp orgiginal!

Vadå originalet, platypusen har väl funnits länge, mina första köpte jag lång innan Camelback fanns. Men det spela väl ingen roll vilken som kom först, jag använder helst den med bara kork i ryggsäcken, blixtlåset kan läcka om man slarvar, men det håller tätt om man är noggrann. Slarvar man kan även skruvkorken läcka. Dock är tre liter mycket att bära i ryggan, jag har den storleken mest som vattenförråd i kajaken.
Ett tips är att lägga den i frysen med lagom mycket vatten över natten o sen fylla på med vatten så har man kallt vatten en bra stund. Funkar nog oavsett fabrikat.

Mikael
[Ändrat av Mikael_B 2005-04-03 kl 19:43]

Jo tre liter är för mycket. Men affären hade ingen mindre, ska se om jag kan kolla imorgon. Kollar annars nu på ebay och det finns ett par cameler till bra priser. Men jag vill inte köpa en rygga, bara blåsan hellst.
//Niklas

Jag har 2-3 liters platyplus med zipper. Jag har väl haft 2 missöden då den öppnat sig helt annars funkar den bra. Är man nogrann så funkar det nog fint men slarvar man så...

Själva påsen håller bra mot stryk trots att den känns lite plastig

Jag vet inte om jag skulle köpa en likadan igen, kanske man ska satsa på en med stor kork öppning.
.

Jag har en platypus med ziplock och jag har inte haft några vatten läckor i ryggan. Men jag är alltid mycket noga när jag stänger den och trycker flera gånger över hela zippen och provar sedan att vända den för att se att det inte läcker.

Alternativ finns

sunderlux; sa:

Tänkte jag skulle tipsa om Source. Köpte en tvåliters säck för en tid sedan på Fjällsport. Den är mjuk, förstärkt, har bärhandtag och stor öppning. Dessutom är slangen klädd i väv, vilket jag upplever gör den något isolerad (det har dock inte varit vargavinter vid mina skridskoturer). Känns som en kompetent produkt.

/Pär

Mm, jag var också inne på fjällsport och kollade på deras alternativ. Men den passar inte riktigt i topplocket. Kollade lite på ebay och köpte en Camelback lobo därifrån. Jag ville egentligen inte ha en rygga till men det blev billigare än att köpa en lös blåsa här.
//Niklas

Har två Platypusar i olika storlekar (med skruvkork). Jag brukar ha dem i den för ändamålet avsedda fickan närmast ryggen och där har de överlevt flera kraschlandningar både med cykel och skidor. Möjligt att de är stelare än vissa konkurrenter, men jag har iaf inte upplevt det som nåt problem. Om jag inte minns fel så är det livstids garanti på dem oxå...vad nu det innebär?! :eek:)
/f

Dakine...

Jag kör med motsvarigheten från Dakine - en lös vätskepåse (2 l, isolerad) med isolerad slang... Funkar bra på sommaren för cykling och i ryggan på vintern för skidåkning...

Har även tre platypus, men upplever dom som lite stela (+ att deras slang och munstycke är sämst, min bara läcker och droppar)

//Calle

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg